تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

یار مهربانی که ما را به موفقیت و پیشرفت می‌رساند!

بسیاری از مردم موفقیت را نتیجه شانس، شرایط یا خوش‌شانسی می‌دانند. این در حالی است که موفق‌ترین افراد جهان یک عادت‌ مشترک دارند؛ کتاب‌خوانی.

گروه ایرنا زندگی - قبل از عصر تکنولوژی، خواندن روزمره آیینی بود که تقریباً همه‌کسانی که می‌خواستند به علم و آگاهی خود اضافه کنند، از آن استفاده می‌کردند. گابریل گارسیا مارکز، نویسنده پرآوازه کلمبیایی در سخنرانی برای نیروهای مسلح کلمبیا گفته بود: «اگر هریک از شما کتابی در کوله‌پشتی خود داشته باشید، زندگی همه ما بهتر خواهد شد.» اما متأسفانه امروزه ما انقدر درگیر رسانه‌های اجتماعی و اینترنت شده‌ایم که کمتر به مطالعه فکر می‌کنیم.

توی کیف‌ها و کوله‌پشتی‌هایمان تبلت و گوشی و شارژر جای کتاب را گرفته است. معلوماتمان را به فضای مجازی گره‌زده‌ایم و با گشت‌وگذار در شبکه‎‌های مجازی و ارتباط با افراد مختلف خود را بی‌نیاز از کسب علم و دانش می‌دانیم. به‌جای خرید یک جلد کتاب، ترجیح می‌دهیم پولمان را برای خرید بسته اینترنتی کنار بگذاریم. این‌ها دلایل دم‌دستی هستند. مشکل اصلی حتی گرانی کتاب نیست؛ واقعیت اصلی این است که شوقی برای دانستن وجود ندارد.

این در حالی است که کتاب خواندن می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد و باعث رشد و پیشرفت ما شود. به همین جهت است که رهبران و افراد موفق جهان رمز موفق خود را خواندن کتاب عنوان می‌کنند و باوجود مشغله‌های کاری هرگز دست از مطالعه برنمی‌دارند. این افراد زمان را بسیار ارزشمند می‌دانند و از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنند.

شیوه کتاب‌خوانی افراد موفق جهان از زبان خودشان

بسیاری از مردم موفقیت را نتیجه شانس، شرایط یا خوش‌شانسی می‌دانند. این در حالی است که موفق‌ترین افراد جهان عادت‌ مشترکی همچون کتاب‌خوانی دارند. برای بسیاری از افراد موفق، خواندن فقط یک سرگرمی نیست بلکه این ‌یک روش زندگی است. از رهبران و شخصیت‌های سیاسی گرفته تا افراد مشهور و ثروتمند، افراد موفقی هستند که کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده‌اند.

«وارن بافت» سرمایه‌گذار، اقتصاددان، فعال حقوق بشر و خیّر آمریکایی، با داشتن ثروتی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار پنجمین فرد ثروتمند جهان است.

یک‌بار شخصی از وارن بافت در مورد راز موفقیتش پرسید. بافت به‌سادگی به دسته‌ای از کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: «هرروز ۵۰۰ صفحه از این قبیل کتاب‌ها را بخوانید. دانش این‌گونه عمل می‌کند. همه شما می‌توانید این کار را انجام دهید، اما من تضمین می‌کنم که بسیاری از شما این کار را نخواهید کرد.» بافت در اوایل زندگی حرفه‌ای خود درواقع ۸۰۰ صفحه در روز می‌خواند، نه ۵۰۰ صفحه. حتی در حال حاضر، او هنوز حدود ۸ ساعت در روز مطالعه می‌کند.

«بیل گیتس» ابر نابغه دنیای تکنولوژی و بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، چهارمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. او در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز عنوان کرد که حدود ۵۰ کتاب در سال می‌خواند. او هر شب حداقل یک ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دهد و می‌گوید: «من به خودم اجازه نمی‌دهم کتابی را شروع کنم که قرار است تمام نکنم. وقتی شما مطالعه می‌کنید باید با تمرکز این کار را انجام دهید. من کتاب را فقط مطالعه نمی‌کنم بلکه درباره محتوای کتاب به‌شدت فکر می‌کنم و گاهی در حاشیه کتاب یادداشت‌برداری می‌کنم. من حتی در مسافرت‌ کتاب‌هایم را همراه خودم می‌برم چون مطالعه برایم بسیار مهم است.»

«ایلان ماسک» کارآفرین و تاجر آمریکایی به‌عنوان دومین فرد ثروتمند جهان گفته است که فیزیک و علم موشک را به‌سادگی با خواندن کتاب‌های زیاد آموخته است.

این افراد تنها نمونه‌هایی از افراد موفق و ثروتمندی هستند که بامطالعه به موفقیت و پیشرفت دست‌یافته‌اند.

در دنیا شخصی مثل آیت‌الله خامنه‌ای در مطالعه نداریم

در میان تمام افراد موفق و ثروتمند و تمام سران دنیا شخصی مثل آیت‌الله خامنه‌ای در مطالعه و کتاب‌خوانی نداریم. حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه که به‌واسطه مسئولیتش سال‌هاست در جریان فعالیت‌های کاری و شخصی رهبر انقلاب قرار دارد، درباره ایشان می‌گوید: « مقام معظم رهبری در روز ۱۶ ساعت کار می‌کنند و بااین‌حال کتاب هم می‌خوانند. در یک برهه‌ای هر کتابی که درزمینهٔ دفاع مقدس چاپ می‌شد ایشان مطالعه می‌کردند. در شعر، داستان و رمان هم ماجرا به همین ترتیب است.»

در نگاه مقام معظم رهبری کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین جهت ایشان همواره توصیه می‌کنند تا مردم از فرصت‌های اندک برای مطالعه استفاده کنند و دراین‌باره می‌فرمایند: «افرادی که کار روزانه دارند؛ اداری، کاسب، روستایی، کشاورز و امثال این‌ها اگر مثال شب یا بین روز به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتاب‌ها را در همین نیم ساعت‌ها می‌شود خواند. بنده خودم دوره‌های بیست‌وچند جلدی کتاب‌ها را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه، یک ربع ساعت، خوانده‌ام! … شاید من از صدها جلد کتاب همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه استفاده کرده باشم. بسیاری را هم می‌شناسم که این‌طور هستند… بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم. این بایستی یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه‌هایشان یاد بدهند. خانم‌ها در خانه‌ها کتاب بخوانند و معلومات را فرابگیرند.»

چرا حتماً باید کتاب بخوانیم؟

درحالی‌که اغلب ما به دنبال راحتی حمل کتاب‌های صوتی و الکترونیکی هستیم اما ما نمی‌توانیم خودمان را از لذت یک کتاب واقعی جدا کنیم. به‌عبارتی‌دیگر، خواندن یک کتاب واقعی برای ما فوایدی دارد که خواندن کتاب الکترونیکی و صوتی نمی‌تواند آن فواید را برای ما داشته باشد.

خواندن کتاب باعث تحریک ذهنی مغز می‌شود

وقتی هرروز مطالعه می‌کنید، فعالیت ذهنی خود را تحریک می‌کنید. مطالعات متعددی برای درک فواید خواندن انجام‌شده است. طبق یک مطالعه، یکی از مزایای اصلی خواندن کتاب، کند کردن اختلالات روانی مانند آلزایمر و زوال عقل است زیرا مطالعه مغز را تحریک می‌کند و آن را فعال نگه می‌دارد.

هر قسمت از بدن ما برای سالم ماندن به ورزش نیاز دارد و همین امر در مورد مغز ما نیز صدق می‌کند. خواندن به مغز ورزش منظم می‌دهد و آن را سالم نگه می‌دارد.

خواندن برای افزایش دانش مهم است

اهمیت مطالعه کتاب اکنون بیش از هر زمان دیگری است زیرا همه‌چیز به‌صورت دیجیتالی در دسترس نیست. راه‌های زیادی برای یادگیری بیشتر در مورد زندگی وجود دارد، از کتاب‌های خودیاری گرفته تا خواندن داستان. یکی از مزایای بزرگ خواندن کتاب این است که دانشی که از آن‌ها به دست می‌آورید هرگز از شما سلب نمی‌شود. برخلاف مال دنیا، دانش شما تا آخرالزمان با شما خواهد ماند.
کتاب‌خوانی، دایره لغات را گسترش می‌دهد

وقتی عادت به خواندن را در خود ایجاد کنید، دایره لغات خود را تقویت می‌کنید. خواندن هر نوع کتابی می‌تواند دایره لغات را تا حد قابل‌توجهی بهبود بخشد.

تسلط بر زبان به بسیاری از افراد در زندگی شخصی و تحصیلی کمک می‌کند. علاوه بر این، با دانش واژگان بهتر، هنگام نشست و برخواست با مخاطبان آگاه، می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید.

کتاب، تمرکز را بهبود می‌بخشد

یکی از بدترین کارهایی که تکنولوژی انجام داده این است که ما را تنبل کرده است. تقریباً همه‌چیز به‌راحتی در دسترس است و ما به‌سختی تلاش می‌کنیم تا روی حل مسائل تمرکز کنیم. به‌راحتی از طریق برنامه‌های مختلف غذا و لباس سفارش می‌دهیم. برای رفتن به‌جایی سریع ماشین می‌گیریم و جلوی درب خانه سوار می‌شویم و به مقصد می‌رویم. ما حتی برای به خاطر سپردن چیزها تلاش نمی‌کنیم، به‌سادگی یک یادآوری در تلفن می‌گذاریم و تمام! درحالی‌که خواندن می‌تواند قدرت ازدست‌رفته تمرکز ما را بازگرداند.

مشغول نگه‌داشتن خود بامطالعه برای حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌تواند به بهبود مغز و تمرکز کمک کند.

کتاب منبعی رایگان برای سرگرمی است

ما برای خریدن اشتراک فیلم هزینه می‌کنیم چون باعث سرگرمی ما می‌شود اما چرا با همین هدف کتاب نمی‌خوانیم؟ جای تأمل است که بسیاری از فیلم و سریال‌های تلویزیونی با الهام از برخی بهترین رمان‌ها ساخته‌شده‌اند. جالب‌تر این است که خواندن کتاب هزینه بسیار کمتری دارد و ما را برای مدت طولانی‌تری سرگرم می‌کند. علاوه بر این، ما با خواندن کتاب در موضوعات مختلف می‌توانیم دانش خود را در مورد بسیاری از چیزها افزایش دهیم و دنیای اطرافمان را بیشتر درک کنیم.



منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد