تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

راز موفقیت در زندگی امروز چیست

در زندگی هر فردی گاهی اوقات شکست هایی وجود دارد و بسیاری از این شکست ها ناخوشایند هستند این که چگونه در مقابل این شکست ها واکنش نشان دهیم افراد را موفق میکند و راز موفقیت افراد موفق است

نباید بهانه ست شکست های زندگی داد باید در مواحه با موانع تصمیماتی اتخاذ کنید که همه ان شکست ها را به موفقیت تبدیل کنید و ان شکست برایتان درس مهمی باشد باید نگرشتان را بکلی عوض کنید. با این نگرش، اگرچه شکست در روال معمول‌تان وقفه انداخته است، به شما این فرصت را می‌دهد تا به دنبال راه‌حل‌های جدید بروید.

نتایج مطالعه‌‌ی یک روانشناس به نام آلبرت باندورا نشان می‌دهد که نگرش‌های ما تا چه اندازه در مواجهه با شکست مؤثر هستند. در این مطالعه، از دو گروه خواسته شد تا تکلیف مدیریتی یکسانی انجام دهند. به اولین گروه گفته شد که هدف این تکلیف، سنجش توانایی مدیریتی آنهاست. و به گروه دیگر گفته شد که مهارت‌های مورد نیاز برای انجام این تکلیف قابل پیشرفت بوده و این کار فقط فرصتی برای تمرین و پیشرفت است. حقه‌ی محققان این بود که تکلیف آنقدر سخت بود که همه‌ی شرکت‌کنندگان در انجام آن شکست می‌خوردند.

وقتی به گروه اول فرصتی دیگر داده میشد برای تکرار تکلیف ان ها احساس میکردند شکستشان در مراحل اول به دلیل توانایی پایینشان بوده و پیشرفت کمی از خود بروز میدادند یا اصلا پیشرفتی نداشتند  در مقابل، گروه دوم که هر شکست را به‌عنوان فرصتی برای یادگیری می‌دیدند، با هر بار تلاش نتیجه‌ی بهتری می‌گرفتند. این گروه حتی اعتماد‌به‌نفس بیشتری نسبت به گروه اول داشتند.

مانند شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ی باندورا، هر کس می‌تواند شکست خود را به عنوان بازتابی از توانایی‌های خود یا به عنوان فرصتی برای پیشرفت ببیند. دفعه‌ی بعد که شکست را تجربه کردید، به جای احساس دلسوزی و ترحم به حال خودتان، بر آنچه که تحت کنترل‌تان است یعنی نگرش‌تان، تمرکز کنید.

بعضی از بهترین درس‌ها در زندگی، سخت‌ترین‌ درس‌هایی هستند که باید قبول‌شان کنید و نسبت به آنها نگرش صحیحی داشته باشید. چنین درس‌هایی انعطاف‌پذیری و میزان میل شما به یادگیری را به چالش می‌کشند. پس اگر آنها را هر چه زودتر نپذیرید، جزو همان سخت‌ترین درس‌ها خواهند ماند و به بهترین‌ درس‌ها تبدیل نمی‌شوند.

 

راهکارهای اساسی برای رسیدن به موفقیت


۱. اولین گام همیشه سخت‌ترین گام است


  •     اولین گام برای رسیدن به چیزی نداشتن ترس است و داشتن اعتماد به نفسی بالا ، و زمانی که شما شجاعت گذاشتن اولین قدم را داشتید هم اضطاب و هم ترستان از بین خواهد رفت و این افراد که با اعتماد به نفس به سراغ گام اول میروند از بقیه افراد قوی تر نیستند اموزش دیده اند که باعث میشود به نتایجی بسیار عالی و مفید دست پیدا کنند آنها می‌دانند که ترس از شروع، همواره وجود دارد و طفره رفتن فقط رنج و عذاب‌شان را طولانی‌تر می‌کند.


۲. رسیدن به چیزهای خوب، زمان‌بر است

  •     برای رسیدن به موفقیت باید زمان زیادی صرف کنید و تلاش و کوشش را فراموش نکنید  مَلکُم گِلَدوِل، نویسنده‌ی مشهور کانادایی پیشنهاد کرده که تسلط بر هر چیزی، نیازمند ۱۰ هزار ساعت تمرکز بدون خستگی است. بسیاری از افراد موفق با این پیشنهاد موافق هستند. هنری فورد را در نظر بگیرید که ابتدا دو تجارت اتومبیل راه‌اندازی کرد که هر دو شکست خوردند و بالاخره در سن ۴۵ سالگی کارخانه‌ی فورد را تأسیس کرد. همچنین، آرتور هَری برنستین که کل زندگیش را صرف نوشتن کرده بود، در سن ۹۶ به یکی از نویسندگان پرفروش‌ تبدیل شد. زمانی که بالاخره موفق می‌شوید، متوجه خواهید شد که مسیری که طی کرده‌اید، بهترین بخش از این موفقیت بوده است.


۳. مشغولیت برابر با مولد بودن نیست

  •     اگر با دقت به اطرافتان توجه کنید همه مشغول فعالیت هستند از یک جلسه به جلسه دیگر از این کار به کاری دیگر اما مهم این است که چند نفر از این افراد به موفقیت رسیده اند و مولد هستند موفقیت یعنی داشتن تمرکز نه حرکت و فعالیت و باید اطمینان داشته باشید که از زمانتان بهترین استفاده را میکنید و تعداد ساعات شما در روز شبیه به دیگران است پس شما باید بسیار هوشمندانه و دقیق از ساعات خود استفاده کنید  به علاوه نتایج و نه تلاش‌های‌تان، مهم هستند. پس مطمئن شوید که تلاش‌های‌تان در جهت انجام تکالیفی هستند که به نتیجه منجر می‌شوند.


    ۴. کنترل‌تان همیشه کمتر از میزانی است که می‌خواهید


  •     شرایط بسیاری در زندگی وجود دارد که باعث کاهش کنترل بر نتایج می‌شود. با این حال می‌توانید کنترل کنید که تا چه حد به چیزهایی که خارج از کنترل‌تان هستند واکنش نشان دهید. واکنش شما چیزی است که یک اشتباه را به یک تجربه‌ی یادگیری تبدیل می‌کند و شما را مطمئن می‌سازد که با یک پیروزی، اعتماد‌به‌نفس کاذب پیدا نمی‌کنید. شما نمی‌توانید در هر مبارزه‌ای پیروز شوید اما با نگرش صحیح، همیشه می‌توانید برنده باشید.


 

۵. شما شبیه افرادی هستید که زمان‌تان را با آنها سپری می‌کنید

  •     اطرافیان باید الهام بخش زندگی ما باشند و میل به بهتر شدن را در ما ایجاد کنند شما باید در این زمینه مشتاق باشید اما افرادی هستند که احساس منفی در ما ایجاد میکنند باید با ان ها چکار کرد چرا باید اجازه بدهید که این افراد بخشی از زندگی شما شوند درواقع هرکسی که احساس بی ارزشی اضطراب و یا بی اشتیاقی به شما بدهد وقت شما را تلف میکند و ناخود اگاه شما هم شبیه ان ها خواهید شد زندگی بسیار کوتاه است پس زمانتان را با این افراد سپری نکنید و از زندگی خود حذف کنید


۶. بزرگ‌ترین مشکلات‌، ذهنی هستند

  •     تقریبا همه‌ی مشکلات به دلیل این است که ما در زمان سفر می‌کنیم؛ به گذشته فکر می‌کنیم و حسرت کارهایی که انجام داده‌ایم را می‌خوریم، آینده را تصور می‌کنیم و در مورد اتفاق‌هایی که هنوز رخ نداده‌اند مضطرب می‌شویم. بسیار آسان است که به گذشته برویم یا در آینده سیر کنیم، اما هر زمان این اتفاق برای‌تان رخ داد، بدانید که نگاه‌تان را از چیزی که در کنترل‌تان است، یعنی زمان حال، از دست داده‌اید.


۷. ارزش شما باید درونی باشد

  •     نباید زمان و انرژی خود را صرف مقایسه کردن با دیگران کنید زمانی که احساس خوبی دارید نباید نظرات و یا دستاوردهای فرد دیگری بکلی احساس شما را نابود کند  اگرچه غیرممکن است که واکنش‌های‌تان به آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند را کاملا از بین ببرید، نیازی نیست که خودتان را با بقیه مقایسه کنید و همیشه می‌توانید نظرات دیگران را جدی نگیرید. با این کار، هر چه دیگران فکر کنند یا انجام دهند بی‌اهمیت است و ارزش شما از درون‌تان ناشی می‌شود. صرف‌نظر از اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند، یک نکته قطعی است: شما هیچ گاه به همان خوبی یا بدی که آنها می‌گویند نیستید.


۸. همه حامی‌تان نخواهند بود

  •     خیلی از افراد با پرخاشگری و منفی بافی خود و یا حسادت و خشم با شما برخورد خواهند کرد و از شما حمایت نمیکنند اما هیچ اهمیتی ندارد  چون به قول دکتر سوس، نویسنده‌ی آمریکایی:
  •     «افرادی که مهم هستند (به منفی‌بافی‌ها) اهمیت نمی‌دهند، و افرادی که (به منفی‌بافی‌ها) اهمیت می‌دهند مهم نیستند.»
  •     احتمالا نمی‌توانید حمایت همه را جلب کرد و قطعا نمی‌توانید تمام زمان و انرژی‌تان را صرف کنید تا بر افرادی که حامی‌تان نیستند پیروز شوید. توجه نکردن به نظرات کسانی که مهم نیستند، زمان و انرژی شما را برای افراد و چیزهایی که برای‌تان اهمیت دارند، نگه می‌دارد.


۹. کمال وجود ندارد

  •     هدف‌تان را کمال تعریف نکنید چون وجود ندارد؛ چراکه انسان‌ها به دلیل ذات‌شان جایزالخطا هستند. زمانی که هدف شما کمال باشد، همیشه حس غر زدن از شکست دارید که باعث می‌شود بخواهید دست از تلاش بکشید یا کمتر تلاش کنید. و در نهایت کل وقت خود را صرف افسوس خوردن بابت شکست در رسیدن به چیزی یا آنچه که باید به شکل متفاوت انجام می‌دادید، خواهید کرد. به جای اینکار باید از آنچه به دست آورده‌اید هیجان‌زده باشید و برای آنچه که قرار است در آینده به دست آورید اشتیاق داشته باشید.


۱۰. ترس اولین منبع حسرت است

  •     وقتی به پایان خط رسیدید بخاطر فرصتی که داشتید و استفاده نکردید بیشتر از همه از شکست هایتان احساس تأسف خواهید خورد بهتر است از خطر کردن اضطرابی نداشته باشید  افراد اغلب می‌گویند: «بدترین اتفاقی که ممکن است برایت بیفتد چیست؟ آیا تو را خواهد کشت؟» با این حال، مرگ بدترین چیزی نیست که می‌تواند برای‌تان اتفاق بیفتد؛ بلکه بدترین اتفاق این است که اجازه دهید از درون بمیرید، در حالیکه هنوز زنده هستید.


تعریف موفقیت چیست؟

شاید گفت موفقیت یعنی موفق شدن و رشد در تمام امور از جمله:موفقیت در سلامتی، موفقیت در معنویت، موفقیت در ثروت، موفقیت در آرامش، موفقیت در عشق، موفقیت در تحصیل، موفقیت در زندگی، تیم، خدمت به دیگران و حتی موفقیت در ارتباط با دیگران این ها یک موفقیت تمام عیار هستند.

ویژگی افراد موفق


اما آیا یک شخص موفق ویژگی های منحصر به فرد دارد. اگر بخواهیم شخصیت یک فرد موفق را بررسی کنیم ۷ چیز می تواند در شخصیت یک فرد موفق نقش داشته باشد.


۱- هدف گذاری

  •     جالب است بدانید خیلی از افراد می خواهند بدون تلاش و بدون مقصد به جایی برسند. این مثل یک دوچرخه سوار است که بخواهد دوچرخه سواری کند اما بدون پا زدن و بدون هدف به جایی برسد. برای اینکه بتوانید در این راه موفق شوید بهتر است اول دست از گذشته بردارید و به آینده فکر کنید. سپس هدف گذاری را آغاز کنید. آموزش هدف گذاری در ۲۱ روز یک راهنمای کامل برای هدف گذاری شماست.


۲- تفاهم و سازگاری

  •     بیشتر دلخوری ها و ناکامی ها از همین تفاهم و سوء برداشت ها ناشی می شود. باید یاد بگیرید برای برخورد با مسائل اول نسبت به آنها اطلاع پیدا کنید و بعد تصمیم بگیرید. بیشتر افراد فکر می کنند در مورد یک واقعیت باید دیگران هم مثل آنها برداشت کنند این درحالی است که هر فردی نسبت به هر واقعه و رویدادی از دیدگاه خود می نگرد و واکنش نشان می دهد. شاید باور نکنید اما بیشتر اوقات واکنش افراد به شما به خاطر اذیت و بد خواهی نیست به این دلیل است که فرد طور دیگری مساله را درک کرده است. ما باید اشتباهات و اشکالات خود را نیز ببینیم. اگر شما از این دیدگاه به افراد بنگرید سطح تفاهمات و سازگاری تان بالاتر می رود.


۳- اقدام شجاعانه

  •     هدف گذاری و برنامه ریزی برای آن کافی نیست، تنها اقدام شجاعانه است که می تواند باورها و آرزوها را تبدیل به یک حقیقت کند. فرق بین آدم های موفق و ناموفق هم در همین است. انسان های موفق برای خواسته های خود هر روز تلاش و اقدام عملی انجام می دهند اما افراد ناکام فقط حرف می زنند. خیلی افراد هم بسیار محتاط هستند و از تایجه مطمئن نیستند پس منتظر اتفاقی هستند تا نتیجه مطمئنی داشته باشد هر دو دسته دست روی دست می گذارند و ناکام می مانند.


۴- داشتن روحیه خیرخواهی

  •     راز موفقیت افراد موفق چیست ؟ افراد موفق دیگران را نادیده نمی گیرند و به آنها اهمیت می دهند. اگر به دیگران حس خیرخواهی داشته باشیم بدون شک به خودمان نیز خیرخواه تر می شویم. اما چگونه می توان به یک خیرخواهی برسیم. اول اینکه گناه و اشتباهات خود را به گردن دیگران نیندازیم. دوم سعی کنید با فهمیدن حقایق درباره افراد، شان آنها را در نزد خود بالا ببرید. سوم تفکر در احساسات، نقطه نظرات، درک نیازهای دیگران به عبارت ساده خود را در شرایط آنها قرار دهید. چهارم مردم را مهم بدانید و با این روحیه با آنها برخورد کنید. هر برخوردی که داشته باشید با احساسات شما رابطه مستقیمی دارد.


۵- عزت نفس

  •     از تمام چالش های موفقیت که بگذریم افراد موفق دارای عزت نفس بالایی هستند یعنی برای خود ارزش قائلند. کسانی که موفق هستند نسبت به دیگران احساس دشمنی نمی کنند زود می بخشند. درصدد اثبات های تحمیلی نیستند و حقایق را خیلی بهتر درک می کنند. خوب سوال این است چگونه عزت نفس خود را بالا ببریم؟ اول اینکه تصور ذهنی که انسان شکست خورده هستیم را پاک کنیم و به دست فراموشی بسپاریم. دوم قدر و ارزش خود را بدانیم، این بدان معنی نیست که تکبر داشته باشیم. باید از مردم بیشتر تشکر کنیم و برای تک تک افراد ارزش و احترام قائل شویم زیرا همه بندگان خدا هستند. با این نگرش می توان به عزت نفس بالا برسیم. اگر شما به دنبال افزایش عزت نفس هستید مقاله افزایش عزت نفس با ۳۵ راهکار می تواند یک راهنمای کامل برای شما باشد.


۶- موفقیت در اعتماد به نفس

  •     اشتباه نکنید اعتماد به نفس با عزت نفس فرق دارد. عزت نفس یعنی برای خود ارزش قائل باشید و احساسات و تفکرات منطقی و طرز رفتار خودتان است اما اعتماد به نفس یعنی باورهاست که نسبت به آن تردید دارید اما انجامش می دهید که البته در صورت موفقیت باعث می شود گام های بعدی برای موفقیت رقم زده شود. اما برای افزایش اعتماد به نفس چه باید کرد؟ گام های کوچک برداریم و در صورت موفقیت موارد بعدی را انتخاب کنیم یک راه دیگر به یادآوردن موفقیت های گذشته و فراموشی ناکامی هاست، همچنین پند گرفتن از اشتباهات گذشته که همگی باعث تقویت اعتماد به نفس می شوند.


۷- پذیرش خود

  •     تا زمانی که خود را نشناخته اید به خوشبختی و موفقیت نمی رسید. سعی کنید خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید با تمام نواقص، کمبودها و نقاط ضعف،نقاط قوت و … . سعی نکنید خود و دیگران را مجاب به قبول چیزی کنید که نیستید. از اینکه کامل نیستید ناراحت نباشید هیچ کس کامل نیست و هر کس ادعایی جز این داشته باشد تظاهری بیش نیست. اما در مورد نواقص و نقاط ضعف می توانید درصدد بهبود و رشد مهارت های فردی خود برآیید.


۸- صبوری کردن

  •     صبور باشید که داشتن احساسات همچون خشم، حسادت، رنجش جایی در موفقیت ندارد. هر چه برای بهتر شدن مشتاق تر باشید به خاطر پیشرفت احساس موفقیت را بیشتر درک می کنید و حس لذت را با تمام وجود می چشید.


۹- ثبات قدم

  •     افراد موفق ثابت قدم هستند. خیلی از افراد که فاقد تجربه هستند نمی دانند می توانند مهارت ها و توانایی های خود را با ثبات قدم بهبود ببخشند. ثابت قدم به عبارت ساده یعنی انجام کارهای کوچک در هر روز و به مدت طولانی می تواند یک موفقیت بزرگ به همراه داشته باشد.


 

برخی از کارها ، کارهایی است که ما علاقه ای برای انجام آن نداریم و همیشه برای انجام آن نق می زنیم . برای موفقیت در زندگی لازم است از انجام این کارها لذت ببریم و نق نزنیم زیرا نق زدن تنها سبب خستگی می شود و موجب می شود کار را به درستی انجام ندهید.
کارهایتان را از صمیم قلب انجام دهید و به کارتان ایمان داشته باشید زیرا جریان ضعیف آب سبب آبیاری قسمتی از باغچه می شود.

خواستن، باد را از وزش باز نمی دارد و برف را تبدیل به آب نبات نمی کند. خواستن موجب تغییر چیزی نمی شود پس اگر می خواهید چیزها را بهتر از خودشان تبدیل کنید، همه چیز را همانگونه که وجود دارد بپذیرید .

تمریناتی برای شادسازی درون خود انجام دهید و منتظر نباشید که دیگران شادی را برای شما به ارمغان بیاورند.
ذهنتان را آزاد کنید وهمواره تلاش کنید اما نتایج کار را واگذار کنید زیرا نتیجه کار در کنترل ما نیست پس دلیلی ندارد برای چیزی که در کنترل ما نیستند، وقت تلف کنیم.

وقتی کاری را آغاز می کنید فقط منافع خودتان را در نظر نگیرید و به فکر منافع دیگران نیز باشید ، زیرا اینگونه دیگران از کار کردن برای شما لذت می برند و سبب موفقیت شما می شوند.

هنگامی که تصمیم به انجام کاری گرفتید ازخود بپرسید چه کاری انجام دهم که به نفع همه باشد؟ و فقط نفع خود را در نظر نگیرید.
انسان وقتی شنا می آموزد که از فرو رفتن در آب نترسد پس هنگامی که به مشکلی بر خوردید نه خودتان و نه دیگران را سرزنش نکنید.

برای موفقیت در انجام هر کار، باید قبل از انجام کار تصویر واضحی از کار داشته باشید و همان طور که در باد شدید، نخ بادبادک را محکم نگه می دارید،هدفت را نیز مجکم نگه دارید.

در انجام کارهای بزرگ ممکن است مشکلاتی پیش رویتان قرار گیرد پس هیچ وقت دلسرد نشوید .

همانطور که کوهنوردی مشکل است اما دیدن منظره ای از قله کوه ، بسیار زیباست. در انجام کارهای بزرگ مشکلاتی پیش رویمان وجود دارد که این مشکلات ما را قوی و به سمت موفقیت های بزرگ تر هدایت می کنند.

کارهایی را انجام دهید که برایتان مشکل است زیرا انجام این کارها تلاش و جدیت می خواهد و اراده را قوی می کند .
کارهایتان را با انرژی انجام دهید و با انرژی کامل روی انجام کارهایتان تمرکز کنید سپس خواهید دید کارهایتان شفاف و زیبا خواهند شد.

وقتی می خواهید به انجام کاری بپردازید از خود نپرسیددیگران آن کار را چگونه و با چه روشی انجام داده اند ؟ بلکه تمام تلاش خود را کنید تا کار را درست انجام دهید و در این راه حقایق تازه ای را کشف کنید همانگونه که با کشف حقایق کریستف کلمب به آمریکا رسید و گراهام بل تلفن را اختراع کرد.

کارهایتان را با جان و دل انجام بدهید و انرژی تان روی موانع تمرکز دهید تا بتوانید موانع را از سر راه بردارید.

زندگی رودخانه ای است که به سمت آینده در جریان است پس فقط به گذشته نیاندیشید و کارهایتان را با روشی تازه و بهتر از همیشه انجام دهید ،آینده پیش روست.

افکار و رویاهایتان را گسترش دهید . وقتی در بیرون چمنزاری وسیع است خود را در آغل حبس نکنید.

در انجام کارها هرگز در جا نزنید و نگذارید افکار و ذهنیاتتان به صورت عادت درآیند.زیرا در زندگی نشانه های زیبایی وجود دارند که به کشفیات تازه اشاره می کنند.

کارهایتان را با شادی انجام بدهید، تادیگران را هم شاد کنید زیرا مهم ترین چیز احساسی است که نسبت به کارتان دارید و دیگران همان احساسی را پس از اتمام کار به آن دارند که خودتان هنگام انجامش داشته اید.

هر بار که می خواهید کاری در زندگی انجام دهید،از انجام آن احساس شگفتی کنید و با این روش از انجام کارهایتان لذت ببرید.

حرف کسی حرف حق زد بدون اینکه کاری به گوینده اش داشته باشید آن را بپذیرید .

حقیقت مانند بادام است و عقاید مانند پوسته بادام ، اگر بخواهید به حقیقت و به مغزبادام برسید باید پوسته اش را بشکافید پس هیچگاه عقاید را با حقایق اشتباه نگیرید.

قبل از انجام هر کار این سوالات را از خود بپرسید آیا آن کار را مهم می دانی؟ آیا انجام این کاربه دیگران کمک می کند؟و بدانید چه احساسی نسبت به انجام آن کار دارید.

هنگام احساساتی شدن ، هیچ تصمیم مهمی نگیرید و اول درونتان را آرام کنید ، اگر در این زمان تصمیم بگیرید احتمالا تصمیمتان اشتباه خواهد شد .

هنگامی که با مشکلی در انجام کاری روبرو شدید بدانید راه حلی برای این مشکل وجود دارد که باید ذهنتان را روی آن متمرکز کنید.

از نعمتهایی که زندگی دارید، شاد و شاکر باشید و به خاطر آنچه که ندارید گله مند نباشید.

دائماً از دیگران عذرخواهی نکنید وبا این کار توجه دیگران را به اشتباهاتتان جلب نکنید و همواره تلاش کنید بهترین کار را انجام دهید.

انجام کارهای خیر به شما قدرت و انرژی و درک بیشتر می دهد و انجام آن کار بیش از هر کس به خودت کمک خواهد کرد.

برای عمل کردن و تفکر از درونتان راهنمایی و فرمان بگیرید زیرا درک و آگاهی را باید دریافت کنید و نمی توانید خلق کنید.

هر کاری که درست باشد، انجام آن به نفع تو و دیگران خواهد بود.خداوند بهتر می داند که چه چیز به شما شادی واقعی می بخشد.

مغرور نشوید زیرا غرور عقل را از بین می برد و باعث می شود نتوانید کاری را به درستی انجام دهید.

 


کلام اخر :

افراد موفق هیچ‌گاه دست از یادگیری برنمی‌دارند. آنها از اشتباهات‌شان درس گرفته و از پیروزی‌های‌شان یاد می‌گیرند، و همیشه خودشان را برای بهتر شدن، تغییر می‌دهند.


منبع: خانم اجازه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد