تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

چگونه روحیه شاد داشته باشیم ؟

ما در زندگی خود درگیر بسیاری از مشکلات چه به صورت روزمره و چه به صورت دائمی هستیم اما نباید فراموش کنیم که تنها هدف انسان خوشحال بودن و شاد زندگی کردن است کاملا درست است که شاد بودن امری راحت و اسوده نیست و بسیار برای بعضی از افراد سخت است به همین علت بسیاری از برنامه ها و یا مراکز تفریحی برای شاد زیستن طراحی میشوند اگر به این باور قطعی برسیم که داشتن انگیزه و زندگی پر از نکات مثبت داشتن در این امر مهم کمک حال ما خواهد بود و اگر مهارت شاد زیستن رو به خوبی یاد بگیریم با قدرت و توان بیشتری برای مقابله با انواع مشکلات ریز و درشت اماده میشویم چیزی که ما همیشه برای ان تلاش میکنیم همین شادی و خوشبختی است ممکن است فردی با خرید یک چیز کوچک هم شاد شود و فردی با داشتن میلیاردها میلیارد هنوز شاد زندگی کردن را یاد نگرفته باشد و مثلا پاس کردن چک یا خرید خانه یا به دست اوردن شغلی مناسب همه این ها زمینه را برای شاد بودن ما فراهم کنند اما نباید فراموش کنیم که پول خوشحالی می آورد و نه خوشبختی

باید از خود این سوال ها را بپرسید ایا من شاد هستم ؟ ایا مهارت های لازم را یاد گرفته ام ؟ اصلا سن و سال من چقدر است و چقدر زمان برای زندگی شاد دارم ؟ تا چه اندازه محیط اطرافم شاد هستند ؟ ایا مثبت اندیش و دارای انگیزه هستم ؟ چه تصوری از اینده دارم ؟ سهم من از زندگی چقدر است ؟ قصد دارم چهزندگی برای خودم بسازم و …..

باید بدانیم زندگی بسیار بسیار کوتاه است ما در مراحل مختلف زندگی سعی میکنیم شاد باشیم و بخندیم اما گاهی اوقات شاد بودن تحت تاثیر عواملی قرار میگیرد و خارج از کنترل فرد میشوند مثل ژنتیک امری بسیار مهم در زندگی ولی خارج از کنترل ما .در این مقاله ما سعی داریم نکاتی را به شما اموزش دهیم که چگونه شاد زندگی کردن را به عنوان یک مهارت اصلی در زندگی خود یاد بگیرید و به ان عمل کنید و شاد زندگی کنید .

 

چگونه همیشه بخندیم ؟


1. ورزش کنید

  •     ورزش به صورت کلی داروی هر دردی است هم شما میتوانید تناسب اندام لازم را داشته باشید هم در بدن خود اندروفین ترشح کنید و اینگونه خلق و خوی شما رفتار شما تغییر کرده و انرژی زیادی در خود حس میکنید و سرحال تر و شادتر هستید و حتی ورزش کردن باعث میشود اصلا و ابدا افسرده نشوید
  •     اما باید ورزش را به صورت مداوم ادامه داده و برای حفظ سلامتی خود تلاش کنید زمانی که شروع میکنید به تمرینات شاید در هفته های اول کمی سخت باشد اما تاثیرات آن را در همان روزهای اول خواهید دانست یک برنامه ریزی عالی برای کارهای روزانه خود داشته باشید و ورزش کردن را هم جزء برنامه های روزانه خود قرار دهید شاید بسیاری از افراد ورزش کردن را شروع کنند اما تداوم در ان ندشته باشند به همین علت ما تاکید میکنیم به تداوم و تمرکز در هرکاری از جمله ورزش کردن ، شاد زندگی کنید بهتر بخوابید سلامت جسمانی و روانی خود را تضمین کنید انرژی خود را حفظ کنید از ابتلا به خطرات قلبی جلوگیری کنید حافظه خود را تقویت کنید همه و همه فقط با ورزش کردن به صورت منظم و کنترل شده


2. مثبت فکر کنید

  •     تفکر مثبت یعنی دور کردن هر نوع استرس و اضطراب در فرد ، یعنی نگرانی ها و شرایط اقتصادی و روابط بد یا خوب را کنترل کنید و دیدگاهی خوب و مثبت نسبت به همه چیز داشته باشید این امر بسیار مهم است که شما با چه افرادی در ارتباط هستید برای رسیدن تفکری مثبت چه راهی را در پیش گرفته اید و چگونه دنیای اطراف خود را پردازش میکنید بسیار واضح است که فکر مثبت داشتن سطح انرژی و خلاقیت شما را زیاد کرده و طول عمری بیشتر خواهید داشت نه در زندگی خود دچار بیماری میشوید و اگر مشکلات یا شرایط سختی برایتان به وجود اید بسیار عالی با ان برخورد کرده و هیچ نگرانی در این زمینه ندارید


3. افکار منفی خود را حذف کنید

  •     منفی فکر کردن به چه معناست یعنی شما به محیط اطرافتان هم نگاهی کوتاه می اندازید صدها نکته منفی پیدا میکنید یا اصلا از خودتان راضی نیستید اصلا نمیتوانید تصور کنید که توانایی و قدرت شما تا چه حد است از عزت نفس و اعتماد به نفس به دور هستید از روزهای اینده خود میترسید از خودتان و اشتباهاتی که انجام میدهید انتقاد میکنید این یعنی شما منفی فکر میکنید و مهارت های ذهنی خودتان را کاهش میدهید اعتماد به نفس خودتان را تضعیف میکنید در نتیجه عملکرد خوبی در این زمینه ندارید باعث اسیب ما میشود مشکل اصلی این است که افکار منفی به ادراک ما رخنه می‌کنند، به آن‌ها آسیب می‌زنند و بدون این‌که ما متوجه شویم از ذهن خارج می‌شوند. از آنجا که ما افکار منفی را به چالش نمی‌کشیم، نادرست بودن آن‌ها دور از ذهن نیست. با این حال، اگر آن‌ها را به چالش بکشید، از اثر مخرب‌شان جلوگیری می‌کنید.

    آگاهی از افکار فرایندی است که به‌واسطه آن، افکارتان را بررسی می‌کنید و از چیز‌هایی که به ذهن‌تان خطور می‌کنند، آگاه می‌شوید.
    یک راه برای کسبِ آگاهی بیشتر از افکارتان این است که هنگام فکر کردن به موقعیتی استرس‌زا، به جریان سیال ذهن خود توجه کنید. هیچ فکری را سرکوب نکنید؛ بلکه بگذارید آن فکر به ذهن‌تان خطور کند و در صورت امکان، روی برگه‌ای بنویسید.

4. چیزهایی که بابت آن ها سپاسگزارید را بر روی کاغذ بنویسید

  •     احساس و فکر کردن در مورد چیز هایی که انگیزه ی شما برای بیدار شدن هستند راهی عالی برای شادی بیشتر در زندگی بوده و از افسردگی و ترس جلوگیری می کند.
  •     مهم نیست که کجا هستند و یا چه کاری انجام می دهند، افراد خوشبخت که زندگی شادی دارند همیشه چیزی برای سپاسگزاری پیدا می کنند، سعی کنید که هر شب سه چیز را برای سپاسگزاری پیدا کنید و آن ها را یادداشت کنید.


5. مدیتیشن انجام دهید

  •     تمرینات مدیتیشن به یکی از روش های محبوب در بین روان شناسان برای درمان افسردگی و شاد زندگی کردن تبدیل شده است، هنگامی که به طور مرتب مراقبه ی ذهنی انجام می دهید خوش اخلاق تر می شوید، استرس شما کاهش می یابد و در نتیجه زندگی شادتری خواهید داشت.


6. خواب کافی داشته باشید

  •     وقتی خواب کافی نداشته باشید، بیشتر سراغ افکار منفی می روید، محققان پس از چندین آزمایش به این نتیجه رسیدند که نداشتن خواب کافی باعث اختلال در بخشی از مغز که افکار مثبت را پردازش می کند، شده و در نتیجه فرد بیشتر دچار افکار منفی می شود.
  •     خواب ناکافی فرآیند شناختی ما را کاهش داده و خطر افسردگی را افزایش می دهد، سعی کنید هر شب 30 دقیقه زودتر بخوابید تا صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.


7. زمانی را برای کمک به دیگران اختصاص دهید

  •     محققان دریافتند زمانی که افراد به دیگران کمک می کنند بیشتر احساس شادی دارند تا زمانی که برای خود بهترین ماشین یا بهترین تلویزیون و لباس ها را می خرند. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که بخشیدن پول به دیگران، شما را شادتر و خوشبخت تر می کند.


8. بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

  •     باید بپذیرید که ممکن است به عنوان یک انسان نقص هایی داشته باشید، هر شخصی با پیدا کردن نقاط قوت خود و تقویت آن ها می تواند بهتر و شادتر زندگی کند.


9. بیشتر بخندید

  •     اگر احساس می کنید یک روز سخت داشتید و خسته هستید سعی کنید بیشتر بخندید، تحقیقات روانشناسی نشان داده که حتی اگر ادای لبخند زدن را هم در بیاورید می تواند باعث شادتر شدن شما شود.
  •     دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا ادای خندیدن می تواند شما را شاد کند اما به نظر می رسد که لبخند زدن جریان خون بیشتری را به لوب های جلویی مغز هدایت می کند که به نوبه خود باعث آزاد شدن دوپامین شده و شما را شاد می کند.


10. اشتباهات خود را بپذیرید

  •     بهتر است قبول کنید که شما انسان هستید و انسان هم جایز الخطاست، با پذیرش اشتباهات خود می توانید خودتان را ببخشید و بیشتر دوست داشته باشید.
  •     هنگامی که خودتان را دوست داشته باشید می توانید شاد باشید و زندگی شادی داشته باشید.


11. یاد بگیرید نه بگویید

  •     اگر از آن دسته افرادی هستید که قدرت نه گفتن ندارید و به همه چیز بله می گویید بهتر است بدانید که این عمل استرس بیشتری را برای شما به همراه دارد و باعث می شود که زمان کمتری را برای خودتان و منافع خودتان صرف کنید.


12. وقت بیشتری را در طبیعت سپری کنید

  •     محققان دانشگاه اسکس می گویند زمانی را که در طبیعت سبز می گذرانید حتی اگر پنج دقیقه باشد، می تواند منجر به بهبود روحیه و افزایش عزت نفس شما شود.
  •     یک مطالعه نشان داده که پیاده روی کوتاه مدت در طبیعت یا حیاط خانه می تواند به بهبود خلق و خوی شما و کاهش استرس کمک کند.


13. دیگران را ببخشید

  •     بخشش به این معنا نیست که آنچه اتفاق افتاده درست است فقط به این معنی است که شما دیگر نمی خواهید درد ناشی از آن را تحمل کنید.
  •     هنگامی که ما از دست کسی عصبانی باشیم همواره با خشم و کینه رفتار می کنیم و این باعث می شود که نتوانیم شاد باشیم و شادتر زندگی کنیم.


14. چیزهای جدید را امتحان کنید

  •     بیشتر مردم از اینکه چیز های جدید را امتحان کنند می ترسند اما تحقیقات روانشناسی نشان داده که افرادی که در تجربه های گوناگون شرکت می کنند و خود را به چالش می کشند احساسات مثبت تری دارند و شادتر زندگی می کنند.
  •     دکتر الکس لیکرمان می گوید که انجام دادن کار های جدید نیازمند شجاعت است و شرایطی را برای شما فراهم می کند که از چیز های جدید لذت ببرید بدون اینکه خسته شوید.


15. هر روز در آینه نگاه کنید و بگویید: من عاشقت هستم

  •     شاید با خود فکر می کنید که من به اندازه کافی خوب نیستم، به اندازه کافی موفق نیستم، به اندازه کافی جذاب نیستم و به اندازه کافی توانایی ندارم همه ی این ها از عدم عشق کافی در زندگی ناشی می شوند.
  •     حقیقت این است که مهم نیست که چه کسی هستید و چه چیزی در زندگی شما اتفاق افتاده است، هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید در آینه نگاه کنید و بگویید من عاشقت هستم، این روش عزت نفس شما را تقویت کرده و باعث می شود که شادتر زندگی کنید.


16. با حیوانات خانگی خود بازی کنید

  •     بازی کردن با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه باعث آزاد شدن اکسیتوسین در مغز شما شده و باعث احساس خوشبختی و شادی در زندگی می شود.


17. با مادر خود در ارتباط باشید

  •     تحقیقات نشان داده که شنیدن صدای مادر می تواند به کاهش استرس کمک کند و باعث می شود که شما زندگی شادتری داشته باشید.


18. موسیقی گوش کنید

  •     تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و به شما کمک می کند که مثبت تر فکر کنید و زندگی شادتری داشته باشید.
  •     مطالعات همچنین نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی غمگین می تواند باعث افزایش احساسات مثبت در افرد شود.


19. با افراد شاد معاشرت کنید

  •     شادی واقعا مسری است، تحقیقات نشان می دهد که زمانی که افراد بیشتر با دوستان شاد خود زمان می گذرانند خوشحال تر و شادتر می شوند.


20. برای تعطیلات برنامه ریزی کنید

  •     نیویورک تایمز گزارش داده که برنامه ریزی برای تعطیلات هم می تواند شما را شاد کند.


21. آشپزی کنید

  •     محققان می گویند روش های خلاقانه و کوچک مانند آشپزی کردن باعث شادتر شدن افراد می شود شما می توانید زمانی را به پختن یک غذای خوشمزه برای اعضای خانواده اختصاص دهید.


22. دوستان جدید پیدا کنید

  •     تحقیقات نشان می دهد که دوستان زیاد داشتن شادی و رفاه ما را افزایش می دهد، برای اینکه دوستان جدید پیدا کنید می توانید در یک باشگاه ثبت نام کنید و یا با همکاران خود وقت بیشتری سپری کنید.


23. دوش آب گرم بگیرید

  •     تحقیقات نشان می دهد که دوش آب گرم باعث افزایش احساس شادی در افراد می شود.


24. گریه کنید

  •     تحقیقات نشان می دهد که گریه کردن می تواند منجر به بهبود خلق و خوی و باعث افزایش احساس شادی شود.


25. گل ها را ببویید

  •     یک مطالعه در مورد چگونگی تاثیر بوییدن گل بر روی شاد بودن نشان داده که شرکت کنندگان در اتاق عطر گل، سه برابر بیشتر از افراد دیگر شاد بودند.


26. رابطه جنسی داشته باشید

  • تحقیقات نشان می دهد که داشتن رابطه جنسی می تواند استرس را کاهش داده و باعث احساس شادی در افراد می شود.


27. موفقیت های کوچک را جشن بگیرید

  •     مطالعات نشان داده زمانیکه موفقیت های کوچک و بی اهمیت را جشن می گیرید روحیه شما تقویت شده و بیشتر احساس شادی در زندگی دارید.
  •     موفقیت کلید شادمانی نیست، شادمانی کلید موفقیت است، اگر عاشق کاری که انجام می‌دهید باشید، موفق خواهید شد. – آلبرت شوایتزر


28. خاطرات شاد خود را فراموش نکنید

  •     تحقیقات نشان می دهد یادآوری خاطرات شاد قدیمی می تواند باعث افزایش احساس شادی در افراد شود.


29. شنونده ی خوبی باشید

  •     محققان می گویند افرادی که بیشتر شنونده هستند تا گوینده زندگی شادتری دارند. اپیکتتوس می گوید : ما دو گوش داریم و یک دهان پس باید دو برابر گوش کنیم.


30. عکس سلفی بگیرید

  •     یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که سلفی گرفتن در واقع اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد و آن ها را خوشحال تر و شادتر می کند.


31. انتظارات خود را پایین بیاورید

  •     اگر توقع زیاد از خودتان و دیگران داشته باشید ممکن است نرسیدن به آن ها موجب نا امیدی شما شود، انتظارات خود را کاهش دهید تا زندگی شادتری داشته باشید.


شادی چیست ؟

  •     تحقیقات نشان می‌دهد، شادی در واقع مجموع کیفیت دو احساس درونی ماست، یکی حس‌ رضایت ما (مثلا وقتی معنای واقعی کار یا عملکردمان را درک می‌کنیم) و دیگری کیفیت احساسات خوبی است که در طول زندگی دریافت می‌کنیم، که هردوی اینها منجر به شادی می‌شوند و هردو پدیده‌های نسبتا پایداری در زندگی هر فرد هستند. زندگی ما ممکن است تغییر کند و خلق و خوی ما شاید مدام در نوسان باشد، اما احساس شادی به‌صورت ژنتیکی پایدارتر از هر حس دیگری عمل می‌کند. پس خبر خوب این است که با تلاش مداوم می‌توان در این مورد تعادل برقرار کرد.
  •     بیایید به این قضیه هم مانند تنظیم وزن‌مان فکر کنیم: اگر هر چیزی که نیاز دارید بخورید و فعالیت‌تان در حد نیاز باشد، بدن‌تان در یک وزن معین، ثابت می‌ماند. حالا اگر کمتر از نیاز بدن‌تان غذا بخورید و بیشتر ورزش کنید، خوب وزن‌تان بر همین مبنا تنظیم می‌شود. در صورتی که رژیم غذایی یا برنامه‌ی ورزشی تازه‌ی شما به بخشی از زندگی روزمره‌تان تبدیل شود، وزن بدن‌تان در وضعیت جدید ثابت می‌ماند و کم و زیاد نمی‌شود اما اگر دوباره شروع کنید به خوردن و ورزش کردن طبق برنامه‌ی قبلی، سرجای اول‌تان برمی‌گردید. خوب شادی هم همین‌طور است.
  •     شما توانایی این را دارید که کیفیت، چگونگی و میزان شادی‌تان را در اختیار خودتان بگیرید و عملکردی متناسب با آن داشته باشید. می‌توانید عاداتی بلندمدت در زندگی‌تان ایجاد کنید، عاداتی که زندگی و روزهای رضایت‌بخش‌تر، کامل‌تر و شادتری را برای‌تان به ارمغان بیاورند.                                                                                        
  • در دوران مختلف، افراد این سوال را پرسیده‌اند. افراد سردرگم هستند که این احساس شادی چیست و چه چیزی باعث به وجود آمدن آن می‌شود و چگونه آن را به مدت طولانی داشته باشند.
  •     آیا شادی یک کنش فیزیکی یا تاثیر هورمون‌های خاصی در بدن است؟ آیا شادی وابسته به شرایط خارجی خاصی است؟ یا به نوعی درونی، ذهنی یا احساسی است؟
  •     همه این موارد می‌تواند عواملی باشند که منجر به تجربه شادی می‌‌شود. شادی اغلب می‌‌آید و می‌رود. می‌‌آید برای مدت کوتاهی می‌ماند و بعد احساسات منفی جایگزین آن می‌شود و می‌رود. آیا این بدان معناست که ما هیچ کنترلی بر شادی نداریم و نمی‌توانیم مدت آن را افزایش دهیم؟
  •     چیزی که توانایی برده کردن شمارو داره همین غم و غمگین بودنه .چرا ما دوست داریم همیشه غمگین باشیم یک عمر داریم این غم هارو حمل میکنیم این زندگی بسیار کوتاه تر از اون چیزی هستش که براتون ارزشمند جلوه میده مثل ناراحتی و کل زندگی مارو تحت تاثیر قرار میده


عوامل شادی چیست ؟


1. چشم انداز خود را برای ایجاد شادی تغییر دهید

  •     دلایل زیادی برای ایجاد شادی و خوشحالی وجود دارد. چیز جالبی در مورد ایجاد شادی و احساس خوشحالی که وجود دارد ،وقتی که این اتفاق می افتد شما در کنترل نیستید. منتظر نباشید تا شادی به دنبال شما بیایید بلکه شما به دنبال انجام کارهایی باشید که به زندگیتان نشاط هدف و معنا بدهد. مثلا خوب است که به فکر نوشتن یک برنامه زندگی برای خود باشید. برنامه ای که در آن نکاتی درج شده که رعایت آن ها انگیزه ی شادی و نشاط را در شما زنده میکند.مواردی از این قبیل عشق ورزیدن بالا بردن سطح سلامتی و نشاط بچه ها تحکیم روابط دوستانه بودن فردی مجرب و قابل اعتماد تکیه گاهی مطمئن برای افراد کم تجربه و نا آزموده و بدین ترتیب داشتن زندگی پر محتوا..


2. ایجاد شادی در نور خورشید

  •     نور خورشید سبب ایجاد شادی و ما را خوشحال می کند اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و بدن شروع به تولید ویتامین D می کند (کمبود ویتامین D با افسردگی همراه است. هنگامی که نور خورشید به چشم شما می رسد، آن را به مغز شما نشان می دهد تا ترشح ملاتونین (هورمون ای که به خواب شما کمک می کند) را کاهش دهد و ترشح سروتونین (هورمون مرتبط با شادی و بیداری) را افزایش دهد. همه اینها به چه معنی است؟ گرفتن خورشید بیشتر باعث ایجاد شادی و خوشحالی شما خواهد شد. اگر حداقل روزی 15 دقیقه در معرض تابش خورشید قرار نگیرید، بهتر است که سعی کنید بیشتر از آن برای ایجاد شادی استفاده کنید.
  •     اگر شما برنامه ای داشته باشید که مشتاقانه در انتظار انجامش باشید، انتظار انجام آن می تواند روز شما را تا موقع انجام آن کار با نشاط و پر کند(انرژی مثبت). این برنامه نباید حتما برنامه شلوغ و حجیمی باشد بلکه می تواند در یک پیک نیک خانوادگی با غذا خوردن با یک دوست خوب خلاصه شود. حداقل هر سه هفته یک بار یک برنامه تفریحی این چنینی در تقویمتان ثبت کنید شما می توانید در انتظار شادی بودن را تجربه کنید.


3. یک لیست زندگی برای ایجاد شادی ایجاد کنید

  •     لیست های زندگی بسیار جذاب هستند. در واقع زندگی متغییر و الهام بخش است. تغییر ممکن است ترسناک به نظر برسد. مخصوصا زمانی که فکر می‌کنید فرآیند تغییر و تبعات آن را به خوبی می‌شناسید. اما تغییر خود نوعی ثبات است. تغییر چیزی است که همواره در سراسر زندگی وجود دارد و می‌شود روی آن حساب باز کرد.به یاد داشته باشید که زندگی جریانی از تغییرات دائمی است. برنامه‌های زندگی خود را با تغییرات هماهنگ کنید و اساسا خود مولد تغییر باشید. از تغییر نهراسید. ما در دنیایی سرشار از تغییرات زندگی می‌کنیم. به اهداف خود فکر کنید و زندگی‌تان را در راهی صرف کنید که از آن احساس سربلندی و موفقیت می‌کنید. همین حالا دست به تحولی بزنید که نیاز دارید.


4. یک سرگرمی جدید برای ایجاد شادی بیاموزید

  • سرگرمی راه های سرگرم کننده برای تجربه و ایجاد شادی است. سرگرمی‌های شما می‌توانند موارد زیادی درباره آن چیزی که واقعا موجب شادی شما می‌شود، نشان دهند.این که آیا شما عاشق آشپزی، بازی، رنگ، و یا هر چیز دیگری هستید، لذت یادگیری یک سرگرمی جدید یکی از لذت بخش ترین تلاش هایی است که می توانید انجام دهید. هنگام شروع یک سرگرمی جدید، تمرکز بر ایجاد شادی فقط تجربه جدید است. زمانی که پیاده‌روی می‌کنید، به ورزش مشغول هستید و یا به کارهای دیگر در اوقات فراغت خود می‌پردازید، به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند برای شما شادمانی را به ارمغان آورد. خوشبختی خود را در چه چیز می‌یابید. اوقات فراغت خود را با چه کاری پر می‌کنید؟ شاید آن کار، منبع انگیزه و الهام شما برای زندگی توام با نشاط و سرزندگی باشد.


5. تمرکز بر قدردانی و ایجاد شادی

  •     یادگیری برای نشان دادن تقدیر و تشکر از آنچه که دارید، به خودی خود پاداش است. افرادی که قدردانی می کنند ، سپاسگزار هستند و شادتر هستند و چشم انداز مثبتتری در زندگی دارند. با یک آزمایش ساده شروع کنید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، چیزی را که در طول روز برای شما ایجاد شادی می کند را بنویسید.
  •     خبر خوب این است که همیشه فرصت‌های تازه‌ای برای خوشحالی وجود دارد. تصور کنید که زندگی همانند یک ایستگاه مرکزی بزرگ است و در این ایستگاه شاد شدن در زمان خاصی به جایگاه می‌آید. احتمال این وجود دارد که فرصت برای خوشحال شدن قبلا فرا رسیده باشد. گاهی اوقات خوشحالی در مقابل چشمان شما است و شما به هر دلیلی نمی‌توانید تمرکز خود را بر روی آن متمرکز کرده و از آن قدردانی کنید.
  •     صرف نظر از آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید خوشحال‌تر، بهره‌ورتر بوده، موفقیت را به سمت خود جذب کرده و در طول فرایند از زندگی خود لذت ببرید. هنگامی که شما تمرکز و شیوه تفکر خود را تغییر دهید، هنگامی که این تغییر اتفاق بیافتد، زندگی تغییر می‌کند.


6. مراقبه و مدیتیشن برای ایجاد شادی

  •     من مراقبه را به عنوان معنوی نمی بینم. من آن را به عنوان درمانی می بینم.
  •     در این عصر مدرن ، مدیتیشن ابزار کمکی است. چگونه مدیتیشن به شما کمک کند ؟” ” شما را آرام می کند احساس می کنید بیشتر از محیط اطراف خود آگاه هستید،” تمرین مدیتیشن باید به طور منظم انجام گیرد.محققان همچنین نشان می دهند که مدیتیشن یک ابزار بسیار قدرتمند شفا دهنده ای است.آیا می دانید که دانشمندان ادعا می کنند که با مدیتیشن می توانید فعالیت مغز خود را تغییر دهید و ایجاد شادی کنید


7. با ترس خود ایجاد شادی کنید

  •     شروع به مقابله با ترس های خود کنید. شما خودتان را قوی تر، با اعتماد به نفس و شادتر با هر گونه ترس بگیرید.این مشکل و اختلال در افراد باید به‌صورت دقیقی بررسی شود.برای مثال، فردی ممکن است خنده‌های ناگهانی و خوشحالی‌های گاه گاهش به دلیل مکانیزم دفاعی و ایجاد سدی در برابر غم بزرگی باشد که ممکن است روان او را متلاشی کند. این مکانیزم دفاعی که تمام می‌شود و فرد از لاک دفاعی خود خارج می‌شود، ممکن است غم بازگردد و فرد این حس را داشته باشد که جزو تقدیر اوست که پس از هر شادی‌ای غمی را تجربه کند


8. لبخند بیشتر برای ایجاد شادی و نشاط

  •     بخندید تا دنیا به شما بخندد. اخلاق شوخ و روح شاد، جسم انسان را همیشه جوان و سالم نگه می دارد. زیرا شوخ طبعی و سبک روحی برای بدن آدمی در حکم نور خورشید برای گیاهان است و همانگونه که آفتاب جان تازه به گیاه می دهد سرخوشی و نشاط هم روح تازه در کالبد بشر می دمد. هر روز که از درب منزل خارج می شوی، چند نفر را می بینی که لبخند بزنند؟ یا جایی که آدمها از شادی قهقهه بزنند.. می دانم که مشکلات و فشارهای مالی و عاطفی برای همه ما به نوعی وجود دارد، اما این میان نباید از یاد ببریم، که شادی یک نعمت بزرگ است. شادی و لبخند حق همه ما و بخصوص کودکان است و این شاد بودن می تواند به رها شدن گره مشکلات کمک کند. هر روز با کمی لبخند و اندیشیدن به نکات مثبت می تواند شروع خوبی برای یک روز خوب باشد


9. ورزش منظم برای ایجاد شادی

  •     مزایای زیادی برای ورزش وجود دارد. من مطمئن هستم که من مجبور نیستم شما را متقاعد کنم. تسکین استرس، مزایای بهداشتی و آزادی اندورفین از مزایای ورزش است. ورزش باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. محققان معتقدند که ورزش با افزایش ترشح آندروفین باعث شادی افراد شده و می تواند افسردگی را درمان کند. ورزش متعادل می‌تواند با تغییرات شیمیایی که در بدن ایجاد می‌کند، احتمال افسردگی را کاهش دهد و باعث شادمانی بیشتر شود. انجام مداوم ورزش باعث افزایش سلامت می‌شود. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباطی بین آمادگی جسمانی و زندگی شادتر وجود دارد.


10. نفی سنجی خود را در آغوش بگیرید

  •     افکار منفی در طبیعت فراگیر هستند و اغلب باعث ایجاد زندگی منفی می‌شوند. فکرهایی که ما می‌کنیم دو برابر رشد می‌کنند و افکار ما بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند. پس باید برای رهایی از افکار مزاحم چاره اندیشید. ما قطعاً نمی‌توانیم یک زندگی مثبت را با چهارچوبی از افکار منفی در ذهن خود داشته باشیم. در برخی موارد، برای چنین افرادی که دارای افکار منفی هستند، ممکن است آرزوی خوبی برای ما نداشته باشند.


11. چالش برای ایجاد شادی

  •     با به چالش کشیدن خود در راه هایی که قابل دستیابی است اما نیاز به کار دارند، شما همچنان به سختی کار می کنید و خود را بهبود می بخشید. اهداف چالش برانگیز را تنظیم کنید و سپس برنامه های واقع گرایانه ای را برای رسیدن به آنها ایجاد کنید. هر دستاوردی گامی دیگر بر روی پله ها به سوی ایجاد شادی می باشد.


12. وقت برای ایجاد شادی و خوشحالی

  •     خوشحال بودن و زندگی شاد داشتن هدف همه‌ی انسان‌هاست، هرچند گاهی آن‌قدر درگیر مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم کمی هم شاد باشیم! شاد بودن کار سختی نیست ولی آن‌قدرها هم آسان نیست. اگر به این باور برسیم که داشتن روحیه‌ی خوب و نگاه مثبت به زندگی به ما کمک می‌کند با توان و قدرت بیشتری با مشکلات مقابله کنیم، آن‌وقت تمام تلاش خود را برای رسیدن و ایجاد شادی به‌ کار می‌گیریم.


13. تاثیر وضعیت و تنفس عمیق بر ایجاد شادی

  •     شانه های خود را باز کنید و نفس عمیق بکشید. چند بار دیگر آن را انجام دهید.وضعیت و تنفس تأثیر عمیقی بر چشم انداز شما در زندگی دارد. در عرض چند لحظه، تنفس های ضعیف می توانند زندگی شما را از بین ببرند. تمرکز خود را بر روی شانه های خود قرار دهید و در هر زمانی که ممکن است نفس های عمیق بکشید و در طول روز شادتر باشید.


چگونه شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم ؟


۱. نیمه‌ی پُر لیوان را ببینید

  •     روان‌شناسان معتقدند افراد خوش‌بین، شادتر هستند. در واقع افرادی که نیمه‌ی پُر لیوان را می‌بینند نسبت به کسانی که واقع‌بینی شدید دارند، زندگی شادتری را تجربه می‌کنند. در روان‌شناسی فرایندی به نام «فرایند نوسازی» وجود دارد. طبق این فرایند، اگر به وقایع ناخوشایند با خوش‌ بینی و نگرشی مثبت نگاه کنید، می‌توانید پایان شب سیه را ببینید و موقعیت‌های بد و نامطلوب را به لذت و شادی تبدیل کنید.
  •     نمونه‌های متعددی برای به‌کارگیری این فرایند وجود دارد. فرض کنید خانمی از حواس‌پرتی همسرش در کارهای خانه می‌نالد. این خانم عزیز در بیرون از خانه شاغل است و همسر گرامی او در منزل برای شرکت‌شان کار می‌کند. شوهر در انجام کارهای منزل ضعیف است و دسته گل به آب می‌دهد. این خانم همیشه شاکی است و از ندانم‌کاری‌های همسر خود ناراحت می‌شود. اما یک روز دوستی به این خانم می‌گوید، دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد، فرض کنیم که آقا لباس‌های رنگی و ساده را با هم داخل ماشین لباس‌شویی می‌اندازد، این مسئله آن‌قدر هم مهم نیست. مهم این است که او قصد کمک کردن دارد و با وجود اینکه او هم کارش زیاد است به تقسیم وظایف اعتقاد دارد. بعد از این تغییر نگرش، فرایند نوسازی در خانم شکل می‌گیرد و می‌آموزد به‌جای غصه خوردن به‌خاطر چند لباس بی‌ارزش با دیدی جدید به مسئله نگاه کند. قطعا مهارت‌های خانه‌داری قابل تغییر و تقویت هستند. پس چرا بیهوده حرص بخورید و ناراحت بشوید؟
  •     ام. جی. رایان (M.J. Ryan) نویسنده‌ی کتاب «۳۶۵ تقویت‌کننده برای شادی و سلامتی»، معتقد است: «اگر همه‌ی تمرکزتان را روی اشتباهات بگذارید، لذت زندگی را درک نخواهید کرد. نتیجه‌ی منفی‌نگری چیزی جز افسردگی، دل‌سردی و کاهش اعتمادبه‌نفس نیست. اما وقتی با نگاهی واقع‌بین و مثبت به موقعیت‌ها نگاه می‌کنید، امکان تجربه‌ی لذت و شادی را چند برابر می‌سازید.»


۲. شکرگزار باشید

  •     همه‌ی ما می‌دانیم باید به‌خاطر نعمت‌ها و داشته‌هایمان شکر‌گزار باشیم، اما گاهی فراموش می‌کنیم که همین شکرگزاری و سپاس، منبع عظیمی از شادی و لذت زندگی را در اختیارمان می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که شکرگزارتر هستند و کسانی که دفترچه‌ی خاطرات دارند و در آن نعمت‌ها و زیبایی‌های زندگی‌شان را مکتوب می‌کنند، افراد خوش‌بین‌تر، پُرشورتر، باارزش‌تر و هوشیارتری هستند و در مجموع نسبت به زندگی خود احساس بهتری دارند.


۳. کودکی‌تان را به‌خاطر بیاورید

  •     غروب جمعه معمولا کمی دل‌گیر است، شخصی تعریف می‌کرد که در یکی از همین غروب‌های جمعه، مشاهده‌ی شادیِ وصف‌ناپذیر کودکانش از بازی‌های ساده و کودکانه، چقدر او را خوشحال کرده است. شادی و لذت یکی از احساسات پُربرکت کودکان است. پاملا گیل جانسون (Pamela. Gail. Johnson)، مؤسس گروهی به نام «انجمن مخفی افراد شاد» است. او این گروه را از طریق راه‌اندازی یک وب‌سایت مدیریت می‌کند. در این وب‌سایت، انجمن‌هایی برای گفت‌وگوی افرادی که مشوق ابراز شادی هستند، وجود دارد. پاملا می‌گوید: «ما آدم‌بزرگ‌ها، کِی و چگونه شادی‌های کودکانه و طبیعت لذت بردن را از دست می‌دهیم؟»
  •     در کتاب «ریشه‌های کودکی در شادی بزرگ‌سالی» نوشته شده است که ریشه و منبع شکل‌گیری شادی و احساسات مختلف ما، از کودکی نشئت می‌گیرد. اگر در بزرگ‌سالی به دنبال کارهایی هستید که می‌توانید و می‌خواهید انجام بدهید یا ترتیب‌دادن برنامه‌ای برای دیدن دوستان و هر فکر و برنامه‌ی دیگری که در ذهن‌تان می‌آید، همه و همه نتیجه‌ی مستقیم تجربه‌های شکل گرفته‌ی شما در کودکی‌تان است.
  •     هالوول پی‌برده است که ظرفیت بزرگ‌سالان برای تجربه‌ی لذت زندگی و اشتیاق و نشاط‌شان، ریشه در کودکی آنها دارد. او ۵ گام اصلی و لازم را برای کمک به افزایش لذت و شادی در بزرگ‌سالی این طور معرفی می‌کند:
  •     تجربه‌ی عشقی بی‌قید و شرط از سوی افراد بزرگ‌سال کلیدیِ اطراف کودک مانند والدین؛
کشف شور و اشتیاق در خلال بازی؛
    تمرین و تکرار و به‌کار بردن شور و شوق شکل گرفته؛
    نهادینه‌سازی و تسلط بر شور و شوق و در نتیجه تقویت اعتماد به‌ نفس و عزت؛
    تجربه‌ی کسب شناخت از دنیای پیرامون.
    هالوول معتقد است، هیچ‌گاه برای کشف لذت زندگی دیر نیست. حتی اگر این گام‌ها در کودکی به‌درستی برداشته نشده‌اند، همچنان می‌توانید با الگوبرداری از دنیای کودکی، برداشتن قدم‌ها به‌سمت شادی و لذت را آغاز کنید.


۴. مهربان باشید

  •     طبق پژوهش‌ها، مهربانی، شادی و رضایت را افزون می‌کند. نتایجی که مهربانی بر جای می‌گذارد در شاد بودن و شاد ماندن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. مطالعه‌ای که در دانشگاه ویرجینیا صورت گرفت، نشان می‌داد که حتی مشاهده‌ی مهربانی و اعمال قهرمانانه توأم با فداکاری، در تغییر خلق‌وخو و میل به انجام کارهای خیر مؤثر است.


۵. با دوستان‌تان معاشرت کنید

  •     شاید داشتن زندگی سرشار از ارتباطات اجتماعی و روابط عاشقانه و احساسی، شادی را تضمین نکنند اما تأثیری شگرف و چشم‌گیر بر لذت بردن از زندگی می‌گذارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، دانشجویانی که روابط اجتماعی قوی‌تری با دوستان و خانواده‌ی خود دارند، کمتر اوقات‌شان را در تنهایی می‌گذرانند، روابط احساسی را تجربه می‌کنند و در نتیجه شادتر و پُرانرژی‌تر هستند.



۶. زیاده‌روی نکنید


  • لذت زندگی طعم شیرینی دارد. آدمی از چشیدن این طعم سیر نمی‌شود. اما همیشه چیزی که یک‌بار خوشایند بوده است در دفعات بعدی همان طعم و لذت اولیه را نخواهد داشت. نورون‌های مغز ما نسبت به وقایع جدید واکنش‌های تازه و عجیب‌و‌غریبی بروز می‌دهند. هرچه وقایع تکراری‌تر بشوند امکان ادغام آنها با پیش‌زمینه‌ی ناخودآگاه گذشته، بیشتر می‌شود. شادی‌های لذت‌بخش را همیشه تروتازه نگه دارید و نگذارید در ورطه‌ی تکرار بیفتند.


۷. طعم لحظات را مزمزه کنید

  •     با توجه کردن به دل‌خوشی‌های لحظه‌ای، می‌توانید بیشتر از زندگی لذت ببرید. شاید واضح به‌نظر برسد اما پژوهش‌ها نیز به زمینه‌ی جدیدی از مطالعات رسیده‌اند و دریافته‌اند که تجربه‌ی شادی در لحظه لحظه‌ی زندگی و به‌عبارت دیگر در لحظه‌ی زیستن، بسیار مهم و شادی‌بخش است. برای تقویت این احساسات می‌توانید تجربه‌های لذت‌بخش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، از تمجیدهای دیگران نسبت به خودتان لذت ببرید، تمرکزتان را نسبت به چیزی که دوست دارید بالا ببرید، مثلا وقتی به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش می‌دهید، چشم‌های خود را ببندید. خود را با تمام وجود در چیزی که دوست دارید غرق کنید تا بیشتر و بیشتر لذت ببرید.


۸. تحرک داشته باشید

  •     شاید لذت بعد از دویدن یا نشاط پس از ورزش کردن را تجربه کرده باشید، ورزش کردن واقعا لذت‌بخش است. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش، خلق‌وخو را به شکل مثبتی تغییر می‌دهد. حتی در تحقیقی آزمایشی ثابت شد که ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز بیشتر از داروها، شما را از استرس و نگرانی خلاص می‌کند.


۹. استراحت کنید

  •     آرامش، سکوت و تنهایی هم می‌توانند موجب لذت و شادی بشوند. همه ما گاهی به‌تنهایی و آرامش نیاز داریم و باید با خودمان خلوت کنیم. طی تحقیقی که بر روی ۳ نوزاد صورت گرفت، مشخص شد که آرامش برای کودکانی که نسبت به محرک‌های مختلف و متعدد واکنش‌هایی مانند روی برگرداندن و بستن چشم‌ها دارند، موجب خوش‌خلق‌تر شدن و شادابی آنها می‌شود.


۱۰. خوش‌رو باشید

  •     حتی اگر واقعا خوشحال نیستید، باز هم لبخند بزنید. لبخند زدن شما را شادتر می‌کند. از نظر علمی هم، تغییرات ماهیچه‌ای به‌هنگام لبخند زدن می‌تواند شادی شما را افزون کند. وقتی می‌خندید جریان خون به‌‌سمت گونه‌های شما به‌حرکت در می‌آید و احساس شادابی بیشتری خواهید کرد. در اجتماع نیز نتایج مثبت این رفتار را خواهید دید؛ دوستان بیشتری پیدا می‌کنید و دیگران با شما بهتر رفتار می‌کنند.


۱۱. اهداف‌تان را دنبال کنید

  •     مشخص کردن اهدافی که برای شما مهم هستند، با ارزش‌هایتان هم‌خوانی دارند و تلاش کردن جهت رسیدن به آنها برای‌تان خوشایند است، سطح خوشحالی و نشاط را در شما بالا می‌برند. از نظر علمی نیز هدف‌ گذاری و تلاش برای رسیدن به هدف‌ها حتی اگر واقعا هم محقق نشوند، شما را شادتر خواهد کرد و لذت زندگی کردن را برای‌تان افزایش می‌دهد.


۱۲. جاری شوید

  •     وقتی در کاری که دوست دارید، غرق می‌شوید لذت زندگی را حس خواهید کرد. در اصطلاح به این حالت جاری شدن می‌گویند. یعنی وقتی در کاری که می‌کنید غرق می‌شوید و از به‌چالش کشیدن خود لذت می‌برید، به نوعی به رضایت غیرقابل وصف می‌رسید. تجربه و برداشت افراد از جاری شدن متفاوت است. شاید شما با نوشتن، نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی، دویدن، کوهپیمایی و … به این احساس برسید.


۱۳. به نقاط قوت‌تان بپردازید

  •     بهترین راه برای جاری شدن در فعالیت‌ها و لذت بردن از آنها، شناسایی و فهم نقاط قوت و توانایی‌هایتان است. نقاط قوت خود را بشناسید و از آنها استفاده کنید. ابتدا باید توانایی‌های خود را شناسایی کنید، سپس زندگیِ کاری و احساسی و فراغت خود را از هم تفکیک کنید. تا به هر بخش به‌اندازه‌ی کافی رسیدگی و توجه بشود.
  •     سلیگمن در این زمینه خاطره‌ای از فردی به نام ژیل نقل می‌کند. ژیل از شغلش رضایت کافی نداشت و تصمیم گرفته بود که هر طور شده سبک کار خود را عوض کند. پس قبل از هر اقدامی سعی کرد، مهارت‌های بارز خود را شناسایی و تعریف کند. مهارت بارز ژیل، ارتباط برقرار کردن با دیگران بود. او در یک کافه تریا کار می‌کرد و مطمئن بود که ارتباط برقرار کردن با مشتریان کافه می‌تواند سبک کاری او را لذت‌بخش‌تر کند. او تمام افراد را با اسم کوچک صدا می‌زد، با لبخند و خوش‌رویی سفارش مشتریان را دریافت و با آنها احوال‌پرسی می‌کرد و خستگی کار روزانه را از مشتریان با برخورد خوب خود دور می‌ساخت. وقتی به نقاط قوت خود واقف باشید، می‌توانید به کمک آنها وظایف و امور خسته‌کننده را به تجربه‌های لذت‌بخش تبدیل کنید.


۱۴. رسالت شما در زندگی چیست

  •     بعضی از افراد معنای زندگی را در معنویات و امور مذهبی می‌جویند و برخی دیگر در رسیدن به اهداف کاری و شغلی و غیره. رسالت شما در زندگی چیست؟ یافتن رسالت شخصی و زندگی، چیزی فراتر از مسئله‌ی لذت زندگی و شادی است. اما فکر کردن به آن و دانستن اینکه شما به دلیل محکم و مهمی روی این کره‌ی خاکی قرار گرفته‌اید، به افزایش شادی و لذت بردن از زندگی کمک می‌کند.


 
چگونه روحیه شاد داشته باشیم ؟


سفر یک روزه

  •     این روزها سراغ هر آژانس مسافرتی که بروید، فهرستی از تور های یک روزه طبیعت گردی یا تاریخی را به شما نشان می دهد. کافی است بدانید دنبال چه سبکی از سفر هستید تا یکی از آنها را انتخاب کنید و یک روز متفاوت را بگذرانید، قالیشویی در کاشان، طبیعت گردی در سوادکوه یا ستاره بینی در کویر شهداد؟ سخت نگیرید و یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید. محققان می گویند گشت و گذار و سفرهای کوچک شما را از آنچه هستید، شادتر می کند.


به شکاف دیوار بخندید

  •     این توصیه را حتی اگر بارها و بارها شنیده باشید، باز هم تا آخر بخوانید. روانشناسان می گویند گرچه خلق و خوی شما بر حالت چهره تان هم اثر می گذارد اما گاهی این چهره شماست که حال تان را بهتر می کند و خلق تان را تغییر می دهد، پس حتی اگر در انبوه مشکلات غرق شده اید، بهانه های کوچکی برای خندیدن پیدا کنید و تا می توانید لبخند بزنید. خنده واقعا بر هر درد بی درمانی دواست.


گناهکار را ببخشید

  •     محققان می گویند بخشیدن، درست مثل پیروی از رژیم سالم برای سلامت ما مفید است و بر سلامت قلب و بالاتر رفتن خلق اثر می گذارد. اما شاید تاثیر انتخاب رژیم غذایی درست در 100 ساعت چندان واضح نباشد. پس می توانید میانبر بزنید و با بخشیدن یکی از کسانی که تصور ناخوشایندی در ذهن تان حک کرده شروع کنید.

    کار ساده ای نیست اما می توانید به بستری که او در آن زندگی می کند، سن و سالش، ویژگی های شخصیتی و بسیاری از عوامل دیگر توجه کنید و برای گذشتن از اشتباه او تلاش کنید.

رفتن به طبیعت

  •     نمی خواهیم صحبت های کلیشه ای در مورد طبیعت گردی و معجزه کوه را تکرار کنیم اما از شما می خواهیم که چند دقیقه ای خودتان را در دمای9/13°C قرار دهید. محققان می گویند هوای تازه به ویژه اگر تا این اندازه خنک باشد، حال شما را خوب می کند. نگران نباشید این بار نیازی به چند ساعت وقت گذاشتن برای خوشحال تر شدن ندارید. کافی است 20 دقیقه در هوای پاکی که تا این اندازه خنک است قرار بگیرید تا شادتر شوید. خوشبختانه صبح های پاییزی، پیدا کردن جای خنک برای نفس تازه کردن کار سختی نیست.


کمی میکروب لازم است

  •     آلودگی همیشه هم بد نیست. محققان می گویند، بعضی باکتری های موجود در خاک دوست شما هستند و باعث ترشح بیشتر سروتونین در مغز شما می شوند. از آنجا که سروتونین هورمونی شادی آور و ضدافسردگی است، ترشح بیشتر آن می تواند حال شما را بهتر کند، پس اگر در خانه باغچه دارید، بیلچه را بردارید و یک خانه گلی درست کنید. اگر هم آپارتمان نشین هستید، بازی در ساحل یا طبیعت خاک آلود اطراف شهر را انتخاب کنید.


یاد گرفتن یک نکته هم حال تان را خوب می کند

  •     اگر می خواهید حال تان بهتر شود، یک چیز تازه یاد بگیرید. محققان می گویند یادگرفتن نه تنها تصور شما را نسبت به خودتان بهتر می کند بلکه به خوشحال تر شدن شما هم کمک می کند. بد نیست قبل از شروع شدن این 100 ساعت در یک نشست یا کارگاه آموزشی ثبت نام کنید و چند ساعتی را به یادگرفتن مهارت یا دانش تازه اختصاص دهید.


روزی 2ساعت برای خانه تان وقت بگذاریدپ

  •     از خستگی نترسید و به جان خانه بیفتید. نگذارید هیچ گوشه ای آلوده بماند. اگر دست تنها از پس تمیز کردن همه خانه برنمی آیید، از همسر یا شرکت های خدماتی کمک بگیرید تا در چند ساعت همه جا برق بیفتد. محققان می گویند تمیز کردن خانه از هر فعالیت دیگری شما را شادتر می کند. از نظر پژوهشگران اگر تنها 17 ساعت در هفته برای نظافت خانه وقت بگذارید، رضایت تان از زندگی بیشتر شده و آرام تر می شوید.


دوباره عاشق همسرتان شوید

  •     اگر مسئولیت های بی شمار و روزهایی که پی درپی هم می گذرند شما را سرد و خسته کرده، از این 100 ساعت برای احیای عشق تان کمک بگیرید. خاطراتی که با همسرتان داشته اید را بیرون بکشید؛ نامه ها، کارت پستال ها و یادگاری ها. در کنار هم روزهایی که برای تان ماندگار مانده اند و این یادگاری ها را از خود بر جا گذاشته اند را مرور کنید. سری به خیابان های خاطره های تان بزنید و سعی کنید روزهای خوشی که کم کم رو به فراموشی هستند را زنده کنید.


کار خیر بکنید

  •     اگر گشتی در فضای مجازی بزنید، حتما از نمایشگاه ها و فروشگاه هایی که خیریه ها در گوشه و کنار شهر برپا کرده اند با خبر می شوید. سر زدن به بازارچه های خیریه، یکی از بهترین راه ها برای شادتر شدن است. محققان می گویند، کمک کردن به دیگران شما را شادتر می کند و اگر تنها 100ساعت از سال تان را وقف نیازمندان به کمک کنید، حال تان از این رو به آن رو می شود.


بخوابید

  •     تصور نکنید تمام این 100 ساعت باید فعالانه به دنبال شادی و آرامش باشید. اگر می خواهید حال تان خوب شود از خواب تان نزنید. خواب کافی احساسات منفی را از شما دور می کند و تمرکز و خلاقیت تان را بالاتر می برد. محققان می گویند خوش خوابی شما را شادتر هم می کند. پس برنامه 4 روزه را طوری بچینید که خواب تان کم و زیاد نشود.


منبع: خانم اجازه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد