تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

نقش پشیمانی، خودتردیدی و افسردگی در خود انتقادی


خود انتقادی، به عنوان داشتن انتظارات بالا از خود و تلاش برای موفقیت، بی اعتنایی به توسعه روابط معنی دار، شکست در رعایت استانداردها، احساسات پستی و کاهش خود ارزشی تعریف می شود. افراد خود انتقادگر، توسط احساسات بی ارزشی، پستی، انتقاد و گناه مشخص می شوند.


این افراد، درگیر یک خود ارزیابی ناگوارمی شوند و نسبت به تجارب شکست و انتقاد، آسیب پذیر هستند. آنها اقدامات خود را مساوی با شکست قلمداد کرده، فقط انتظار استانداردهای بالا و غیر قابل حصول را دارند و همین امر، به کنار کشیدن آنها از شبکه های اجتماعی می انجامد.

افراد خود انتقادگر، باورهایی منفی در مورد خود دارند که در مراحل مختلف زندگی یا در طول زمان، به گونه ای پایدار حفظ می شود. اگر چه خود انتقادی می تواند توسط عموم تجربه شود، اما می تواند شامل تفاوت هایی در شکل، شدت و پیامدهای مختلفی برای هر فرد باشد.


شخصیتهای خود انتقادگر، نگرانی های خودارزیابانه خود را بیش از حد جلوه می دهند، استانداردها و نیازهای شخصی بالایی برای بازشناسی در هزینه تعاملات بین فردی نشان می دهند.

نگرانی هایی درباره حفظ شخصیت و نیز تمایلی قوی برای حفظ حس خودارزشمندی بالا دارند.

افراد خود انتقادگر، تمایل دارند گزارش نمایند که آنها مانع از استقلال و رشد حس شایستگی در خود می شوند. این افراد، والدین خود را به عنوان افرادی محدود کننده، کنترلگرو طرد کننده توصیف می کنند.


خود انتقادی بر پایه میزان درون فکنی معیار عمل در یک پیوستار قرار می گیرد. در یک سر این پیوستار، نوعی از خود انتقادی قراردارد که بر استانداردهای بیرونی متکی بوده و در انتهای دیگر آن، نوعی از خود انتقادی وجود دارد که مستلزم استانداردهای درونی است.


خود انتقادی مقایسه ای، به عنوان دید منفی نسبت به خود به سبب مقایسه خود با دیگران تعریف شده است.

در این سطح، تمرکز برمقایسه نامناسب خود با دیگرانی است که برتر، متخاصم و منتقد به نظر می رسند و در نهایت به نارضایتی و ناراحتی از رویارویی وارزیابی شدن توسط دیگران می انجامد.

خود انتقادی درونی شده، به عنوان دید منفی نسبت به خود به سبب مقایسه خود با استانداردهای شخصی و درونی تعریف شده است. از آنجا که این استانداردها بسیار قوی هستند، تحقق آنها غیرممکن است؛ ولی این عدم تحقق از دید فرد خود انتقادگر، ضعف و نقص به شمار می آید.

مجازاتی که فرد به سبب نرسیدن به این استانداردها برای خود در نظر میگیرد، بسیارنامعقول است.



منبع: دکتر لام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد