تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

۱۲ روش هدف گذاری درست برای سال جدید

حل مشکل به تأخیر انداختن امور

به صورت سنتی، شروع سال جدید زمان تصمیم‌گیری‌های نوست. تصمیمات سال نو وعده‌هایی هستند که به خود می‌دهید و حفظ آنها تلاش ویژه‌ای می‌طلبد. مثلاً می‌خواهید از انجام کارهای منفی مانند سیگار کشیدن دست بردارید، یا کاری مثبت انجام دهید، مانند خوش‌اندام شدن، منظم شدن، گذراندن زمان بیشتر با خانواده و دوستان. ممکن است با دیدن تلاشی که برای انجام این کارها نیاز است، وسوسه شوید که بی‌خیال آن شوید. احتمالاً به این فکر می‌کنید که بعداً، روزی که وقت بیشتری داشتید، به این وعده‌ها عمل خواهید کرد. ایده «بعداً» را می‌پذیرید و کار را به تعویق می‌اندازید.

اگر می‌خواهید از تعلل در انجام تصمیماتتان دست بکشید، سیمیاروم ۱۲ پیشنهاد برای شما دارد تا تصمیم سال نوی خود را به واقعیت تبدیل کنید:

 1-   تصمیم بگیرید که کاری را انجام دهید که واقعاً معنی‌دار، قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی است. فرقی نمی‌کند که این کار پرداخت به موقع، ترک سیگار یا کار بر روی پروژه دانشگاهی باشد.
 2-   در مورد مسائل مهم چشم‌انداز داشته باشید. آیا ترجیح می‌دهید در دفترچه خاطراتتان رویاهایتان را بنویسید یا برگه مالیاتی ماه فوریه را ثبت کنید؟ مسئله انتخاب بین این و آن نیست، زیرا هر دو مهم هستند. با این حال، مسئله در تفاوت زمانی است. رسیدن به یک رویا ممکن است یک عمر طول بکشد. در حالی که با وجود اهمال کاری، تکمیل فرم مالیاتی ممکن است فقط چند ساعت در هر سال طول بکشد.
    3-  قدرت تعهد خود را بررسی کنید. چه چیزی به دست می‌آورید؟ چه معامله‌ای می‌کنید؟ آیا سود آن ارزش چیزی را دارد که از دست می‌دهید؟ نکته: اگر تصمیم دارید کاری را انجام دهید که چندان مهم نیست، معمولاً بهتر است هیچ چیزی را انتخاب نکنید یا چیز دیگری را انتخاب کنید.
4-   برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید. تعیین اهداف آسان است. اکثر تصمیمات سال نو به دلیل عدم برنامه ریزی به هم می‌ریزند. برنامه طرحی برای دستیابی به هدف است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و آن را حفظ کنید، اول، دوم، سوم چه کار می‌کنید؟ وقتی میل به مصرف غذاهای چاق کننده برنامه غذایی شما را تهدید می‌کند چه می‌کنید؟ برای هر یک استراتژی داشته باشید.
   5-  خود کارآمدی را تمرین کنید. این باورها هستند که به خاطر آن می‌توانید افکار، احساسات و اعمالتان را سازماندهی، هماهنگ و تنظیم کنید تا به هدف برسید. این نوع باور مانند یک پیشگویی خودشکوفایی است. اگر باور دارید که کنترل اعمالتان را در دست دارید، قدرت خود را بیشتر می‌کنید.
    6- مراقب وسوسه‌ها باشید. وسوسه همان بخش حیله‌گر، فریبنده و تخیلی فکر است که بهترین نیات شما را تهدید می‌کند. این همان صدای بخشی از روان ماست که می‌گوید «بخورید، بیاشامید و شاد باشید که فردا ممکن است بمیریم». وسوسه نسخه‌های یکسانی برای بیشتر افراد دارد: «امروز بی‌خیال جزئیات بشو. همیشه می‌توانی فردا شروع کنی.» وسوسه را با حقه‌های خودش شکست دهید. بگویید: «همین الان شروع کنیم، همیشه می‌توانیم بعداً خوش بگذرانیم.»
   7-  فلسفه «اکنون انجامش بده» را دنبال کنید. این تکنیک به انجام کارهای معقول، به روشی معقول، در مدت زمان معقول برمی گردد تا بتوانید اثربخشی، دستاوردها و شادی خود را افزایش دهید.
    8- به خودتان پاداش دهید. انگیزه‌های متعددی برای حمایت از پیشرفتتان ایجاد کنید. به اقدامات انجام شده با پاداش‌های کوتاه مدت مناسبی پاسخ دهید که بخشی عادی از برنامه روزانه شما هستند، مانند نوشیدن قهوه یا خواندن چند صفحه کتاب. با دادن پاداش‌های طبیعی به دنبال کردن اقدامات هدفمند، می‌توانید با قدرت بیشتری ادامه دهید.
    9- از سرزنش بپرهیزید. اگر امروز خود را به خاطر کاری که دیروز انجامش ندادید، سرزنش کنید، وقت بیشتری از خودتان تلف می‌کنید. الان شروع کن. امپراتور روم قرن اول پس از میلاد، مارکوس اورلیوس، به خوبی این مسئله را با این جمله بیان کرد که: «گذشته شما از بین رفته است، اما آینده شما نامشخص است.» تا حدودی بر کارهایی که در لحظه حال انجام می‌دهید کنترل دارید. اما در مورد گذشته، هیچ کنترلی ندارید. آینده به زودی فرامی‌رسد و می‌توانید با برداشتن گام‌های سازنده در لحظه حال به شکل‌گیری آن کمک کنید.
  10-   پذیرش ناراحتی را به بخشی از برنامه تغییرتان تبدیل کنید. گاهی هنگام شک به رسیدن به اهداف، احساس ناخوشایندی یا ناراحتی طبیعی است. این احتمال وجود دارد که به خاطر ناراحت نشدن، خیلی زود دست از هدفتان بکشید. اما اگر انتظار ناراحتی و سختی در کاری که انجام می‌دهید را داشته باشید، احتمالاً تنش کمتری را تجربه خواهید کرد و کارهای بیشتری انجام می‌دهید.
   11-  هدفی بزرگ‌تر از توانتان انتخاب نکنید. به خودتان عادت بدهید که مهلت‌های زمانی را رعایت کنید، بر عادات منفی غلبه کنید و رویایتان را دنبال کنید. با این حال، برای مغز زمان می‌برد تا خود را با یک تغییر وفق دهد. اگر چندین تغییر عمده در برنامه ایجاد کنید، احتمالاً شکست خواهید خورد. هر بار هدفی در حد توانتان تعیین کنید.
   12-  رویکردی جهانی داشته باشید. تاریخ شروع را انتخاب کنید. برنامه ریزی کنید تا برای تغییر آماده شوید. از یک دوست بخواهید بر روی پیشرفت روزانه‌تان نظارت داشته باشد. پیشرفتتان را روی نمودار رسم کنید. خود را مجبور کنید که در زمان مقرر شروع کنید. مرتب، مزایای پیش رو را به خاطر بسپارید که با پشتکار به آن برسید و دردسرهایی را مرور کنید که با انجام کار می‌توانید از آنها اجتناب کنید. بپذیرید که برخی از گام‌هایی که برمی‌دارید، با سختی همراه است. اما این ناراحتی می‌تواند مقدمه‌ای برای لذت موفقیت باشد. هیچ راه ساده‌تری برای اجرای چالش‌های معنادار تغییر سبک زندگی شخصی جز تلاش رو به جلو وجود ندارد. اگر می‌توانید راه آسان‌تری پیدا کنید که موثر است، آن را انجام دهید.



منبع: سیمیاروم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد