تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

انضباط شخصی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

نظم و انضباط شخصی کمک می کند تا بتوانید بر جنبه های مختلف کار و زندگی کنترل کاملی داشته باشید.


فرقی نمی‌کند در چه سطحی از حرفه‌ی خود قرار دارید یا در چه صنعتی فعال هستید، انضباط شخصی یا نظم شخصی خصیصه‌ای است که باید با گذر زمان توسعه پیدا کند. با رشد و توسعه‌ی انضباط فردی، چه در فرایند جست‌و‌جوی شغل و چه در نقش فعلی‌، می‌توانید با موفقیت هدف گذاری کنید و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید.

انضباط شخصی چیست؟

به فرایند کنترل احساسات و عواطف درونی برای غلبه بر ضعف ها و ترس ها، انضباط شخصی می گویند.اینکه با احساسات منفی مقابله کنیم و خودمان را مجبور به انجام کاری کنیم که از شروعش ترس داریم، نشان دهنده انضباط شخصی است. انضباط شخصی اعتماد به نفس می آفریند و اعتماد به نفس کلید موفقیت در هر کاری است. همین که باور داشته باشیم قادر به انجام کاری هستیم، به احتمال بسیار قوی در آن کار موفق خواهیم بود.

انضباط شخصی به ما می آموزد که در چه زمانی کدام کار را انجام دهیم تا به هدفمان برسیم. مجموعه رفتارهایی که هر فرد برای رسیدن به موفقیت می بایست از آنها پیروی کند، مربوط به مبحث امروز ما می شوند.با رسیدن به انضباط شخصی می توانید، بدون زحمت فراوان و آزمودن راه های مختلف به موفقیت برسید.
مزایای انضباط فردی

  •     کاهش اضطراب
  •     افرایش توانایی در رسیدن به اهداف بلند مدت
  •     احساس رضایت بیشتر.
  •     انعطاف پذیرتری بیشتر
  •     خودداری از اقدام عجولانه و غیرضروری
  •     عملی کردن وعده ها و تصمیماتی که برای خود و دیگران گرفته اید.
  •     ترک عادات بد
  •     انتخاب های عاقلانه و سالم تری خواهید داشت.
  •     غلبه بر تنبلی و اهمال کاری
  •     بهبود توانایی تمرکز
  •     ادامه دادن کار بر روی یک پروژه، حتی پس از آنکه اشتیاق اولیه از بین رفته باشد.
  •     کار بر روی رژیم غذایی خود و مقاومت در برابر وسوسه خوردن غذاهای چاق کننده
  •     غلبه بر عادت تماشای بیش از حد تلویزیون
  •     حفظ تمرکز هنگام کار یا مطالعه.


با چه راهکارهایی می توان انضباط فردی را تقویت کرد؟

انجام حرکات آگاهانه جهت دستیابی به نتیجه مطلوب، انضباط شخصی را تقویت می کند. برای رسیدن به هدف باید انگیزه ها در نظر گرفته شده و تمام احساسات مثبت و خوبی که از حصول نتیجه به دست می آید، نوشته شوند. باید راه های موفقیت را مشخص و مکرر پیگیری نمود تا به هدف دست یافت.

به بیان دیگر کارهایی که انجام می دهید با انضباط شخصی و تداوم به مقصد می رسند. دنبال کردن هدف در آغاز کار دشواری به نظر می سد ولی بعد از مدتی و شکل گیری عادات بر اساس آن، ترک هدف دشوار می شود. یکی از روش های ایجاد انگیزه خواندن کتاب های افراد موفق و پیگیری سخنرانی های آن ها می باشد. در ادامه به چند راهکار جهت تقویت انضباط شخصی اشاره می شود.
1. بیان اهداف روی کاغذ

برای تقویت انضباط شخصی در مسیر رسیدن به آن نباید به اهدافی بسنده کرده که ماه ها قبل برای خود تعیین کرده بودید. اهداف خود را مجددا ارزیابی و در صورت نیاز آن ها را تغییر بدهید و در نهایت روی کاغذ بیاورید. برای خود یادآوری نمایید که چرا رسیدن به این هدف این اندازه اهمیت دارد؟

چرا باید تمام زمان و انرژی خود را صرف این هدف نمایید؟ و سوالاتی از این قبیل. این کار انگیزه و روحیه ایجاد کرده تا به راحتی تسلیم وسوسه های منصرف کننده نشوید. حتی می توانید هدف خود را به ریز اهداف تقسیم تا در بازه زمانی کوتاهی به آن برسید.
2. ایجاد ارتباط بین عوامل مختلف

برای تقویت انضباط شخصی بایستی بین تمام آیتم های رسیدن به هدف ارتباط ایجاد شود. به طور مثال برای رسیدن به وزن ایده آل باید ورزش منظم و رژیم غذایی در کنار هم صورت گیرد. هنگامی بین عوامل اتصال ایجاد شد می توان فهمید که چه فاکتوری از نتیجه مطلوب جلوگیری می کند.

تمایل به لذت لحظه ای، بی حوصلگی، عدم تمایل و رغبت، لذت نبردن از رسیدن به نتیجه موانع رسیدن به هدف می باشند. به این ترتیب لازم است لیستی از بایدها و نبایدها تهیه و بین فاکتورهای مثبت و منفی تعادل برقرار گردد. بعضی روزها تلاش فرد کاسته شده و لیست برنامه ها را از یاد می برد.در صورت قطع این اتصال بایستی فرد به خودش کمی فرصت بدهد و بعد با عبرت از شکست ها با توان بیشتری به راهش ادامه دهد.
3. برنامه ریزی

برنامه ریزی دقیق در تقویت انضباط و نظم فردی اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به اهداف بلند مدت لازم است برخی کارها به صورت روزانه پیگیری شوند. برای فردی که تا حالا فعالیت ورزشی نداشته و قصد کاهش وزن دارد. باید برنامه متفاوتی از دیگر افراد تعیین شود و توان بدنی وی هم در نظر گرفته شود.

در صورت انجام ورزش های سنگین این فرد در بین راه ناامید و بی انگیزه می شود زیرا بدنش توان انجام بسیاری کارها را ندارد. به این ترتیب برنامه ریزی باید طوری باشد که از فعالیت های کم شروه و به تدریج افزایش یابد. تعهد به اجرای برنامه ریزی یکی از فاکتورهای مهم در رسیدن به انضباط فردی محسوب می شود.

این برنامه ریزی بایستی خیلی منطقی و اصولی صورت گیرد و از روحیات فرد و ارتباط بین کارهای روزانه اطلاعات کافی وجود داشته باشد. این برنامه باید حتما نوشته شده و انگیزه برای انجام آن هم باشد. مثلا اگر در راستای کاهش وزن حرکات ورزشی امروز انجام دادم، یک شکلات تلخ خوشمزه جایزه می گیرم.

می توان از یک مشاور برای برنامه ریزی جهت انضباط شخصی کمک گرفت. نوشتن برنامه باید تمام موارد را در برگیرد. از جمله زمان بیدار شدن، تمرکز بر تنفس، سپری کردن وقت با نزدیکان، تایم آزاد برای مطالعه و گزارش رویدادها، همگی این موارد باید بر اساس اولویت بندی اجرا و در زمان آن تاخیری صورت نگیرد.
4. رژیم غذایی سالم

استفاده از یک رژیم غذایی سالم سبب بهبود تمرکز و کیفیت کارها می شود. بایستی به اندازه کافی کربوهیدرات و پروتئین دریافت کنید تا انرژی برای انجام کارها داشته باشید. همچنین مصرف ویتامین سبب افزایش تمرکز و قدرت تفکر شما می شود. به میزان کافی آب نوشیده تا دمای بدن تنظیم شود.

یک عادت غذایی سالم و برنامه ریزی شده مانع از کاهش قند خون می شود. گرسنگی حس پرخاشگری را بیشتر نموده و تمرکز را کاهش می دهد. همچنین ترک عادات بد مثل سیگار کشیدن و جایگزینی آن با رفتار مناسب نظیر ورزش کردن به تقویت روح و جسم کمک خواهد کرد.

در جهت تقویت انضباط شخصی به نوع تغذیه خود اهمیت داده و هیچ گاه وعده غیر مغذی نداشته باشید. اهمیت دادن به بدن و یاری رساندن به آن برای شکلی گیری زندگی منضبط اهمیت زیادی دارد. در صورت برقراری نظم در زندگی؛ رسیدن به اهداف نیز سهل تر می شود.
5. استفاده درست از تکنولوژی

این که تایم زیادی را در فضای مجازی سپری کنید می تواند به انضباط شخصی لطمه بزند. از طرفی برخی برنامه ها هستند که به نظم و انضباط شخصی کمک می کنند. از جمله اپلیکیشن هایی که دسترسی به رسانه های اجتماعی و سایت ها را بری زمان مشخصی محدود تا بازدهی و بهره وری شما در حین کار ارتقا یابد. همچنین در برخی اپلیکیشن ها می توانید برنامه و کارهای روزانه خود را ثبت و میزان پیشرفت خود را در یک بازه زمانی مشخص ارزیابی نمایید.
6. انجام کارهای سخت در کنار کارهای لذت بخش

انجام برخی امور ساده و لذت بخش می باشد اما برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی بایستی کارهایی را انجام دهید که غالبا چالش برانگیز یا ناخوشایند است. فرضا برای یادگیری نرم افزای جدید مالی باید یک ساعت بیشتر در محل کار باشید. برای این که از انجام این برنمه جدید حس رضایتمندی بیشتری حاصل شود می توانید در کنار آن یک کار مورد علاقه خود را انجام دهید.مثلا نوشیدن یک فنجان قهوه محبوب یا شنیدن یک موسیقی آرامش بخش.
سخن پایانی

انضباط شخصی نیازمند کمال گرایی نیست. این‌که به برخی از اهدافتان نرسید یا نتوانید تمرینات را به‌درستی انجام دهید، هیچ اشکالی ندارد. شکست بخشی طبیعی از موفقیت است. نکته‌ی مهم ادامه‌ی مسیر رو به جلو و نزدیک شدن به اهدافتان است. شکست‌ها را به رسمیت بشناسید، به پیروزی‌هایتان پاداش دهید و هرگز تسلیم نشوید.



منبع: ساعد نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد