تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

چه کنیم تا حسرت زندگی دیگران را نخوریم؟


همه ما در طول زندگی حسرت زندگی دیگران را خورده‌ایم. گاهی رفتن به یک مهمانی که قرار بوده موجب شادی و انبساط خاطر شود، باعث حسرت خوردن و ناامیدی از زندگی شخصی مان می‌شود. چگونه این احساس حسرت را کنترل کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

حسرت خوردن از کارهای نکرده در گذشته و پشیمانی از انجام برخی کارها احساساتی است که تقریبا در همه افراد یک بار رخ داده است. هر دوی این احساسات منفی و تخریب گر هستند و باید با تمرین و ممارست این حس را از خود دور کرد و یک زندگی بدون حسرت را برای خود ایجاد کرد.همه ما گاه و بی گاه حسرت زندگی دیگران را خورده ایم، فرقی ندارد چقدر خود را از این حس مبرا بدانیم. چرا گاهی از دیدن شادی و داشته های دیگران ناراحت می شویم؟ آیا کسانی که حسرت می خورند آدم های بدی هستند؟ یا دلیلی پشت این احساس وجود دارد؟

دلیل تمام ناامنی های درونی ما این است که واقعیت زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می کنیم. مقایسه کردن خود با دیگران جز طبیعت ماست.توانایی مقایسه یک موقعیت نسبت به دیگری باعث می شود که بهتر تصمیم گیری کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم. عیب این توانایی آن است که اگر دائما زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم، بالاخره جایی کم می آوریم.مقایسه بیش از حد باعث حسادت می شود. گیر کردن در چرخه منفی حسرت زندگی دیگران را خوردن بهترین راه برای خراب کردن زندگیتان است. خوشبختانه می توانید با حس حسادت و حسرت مبارزه کنید و مسیر خود را به سوی خوشبختی و سلامت روان پیدا کنید.

چرا حسرت زندگی دیگران را میخوریم؟

حسرت خوردن (begrudge) و حسادت یک احساس طبیعی است و فقیر و ثروتمند هم نمی شناسد. برای همه ما پیش آمده است برای موضوعات مختلفی حسرت زندگی دیگران را بخوریم:

  •     موقعیت شغلی فلانی رو ببین! خوش به حالش کاش منم جای اون بودم!
  •     خوش به حالش چه خونه و ماشین شیکی داره!
  •     درآمد اون خیلی بیشتره خوش به حالش!
  •     چه همسر خوش اخلاق و خوشگلی داره!
  •     کاش منم مثل اون زندگی شادی داشتم!
  •     چقدر بچه هاش مؤدبن برعکس بچه های من! خوش به حالش!
  •     چه اندام و قیافه خوشگی داره! کاش منم اونطوری بودم!
  •     و …


بیشتر از موهای سر همه آدم ها، دلیل برای حسادت و حسرت خوردن داریم! دنیا همه چیز را به یک نفر نمی دهد، چیزهای زیادی وجود دارد که دلمان می خواهد داشته باشیم ولی نداریم؛ وقتی همان مورد را در زندگی دیگران مشاهده می کنیم حسرت می خوریم که ای کاش من هم مثل او، این ها را داشتم!
نکاتی برای مقابله با حسرت خوردن

درست است که گاهی نمی توانید از حسرت خوردن اجتناب کنید، اما خبر خوب این است که با اقداماتی می توانید این احساس را به حداقل برسانید و آن را به فرصتی برای رشد و تغییر تبدیل کنید.حسرت اغلب احساسی منفی تلقی می شود، اما گاهی می تواند مانند نیرویی مثبت در زندگی شما عمل کند. مثلا حسرت خوردن می تواند انگیزه دهنده باشد و شما را به غلبه بر اشتباهات گذشته یا اقدامی برای اصلاح آنها تشویق کند. تحقیقات نشان داده اند که هم حسرت تجربه شده و هم حسرت پیش بینی شده می توانند بر تصمیمات آینده شما اثر بگذارند.
1. خودپذیری را تمرین کنید

تصدیق و پذیرش احساسات تان قدمی لازم و ضروری برای مقابله با حسرت خوردن است. وقتی خودتان و احساسات تان را بپذیرید، می توانید تشخیص بدهید که ارزش شما با اشتباهات یا شکست هایتان تعیین نمی شود. پذیرفتن خود و احساسات تان به این معنا نیست که نمی خواهید چیزی را تغییر دهید یا بهتر انجام دهید و فقط به این معنی است که شما می توانید تشخیص بدهید همیشه در حال یادگیری، تغییر و رشد هستید. به خودتان یادآوری کنید که رویدادهای گذشته آینده شما را تعیین نمی کنند و شما می توانید در آینده انتخاب های بهتری داشته باشید.
2. خودتان را ببخشید

حسرت خوردن یکی از مؤلفه های احساس گناه و سرزنش خودتان است، پس یافتن راه هایی برای بخشیدن خودتان می تواند به تسکین برخی از احساسات منفی مرتبط با آن کمک کند. پذیرش اشتباهات خود بخشی از این فرایند است، اما بخشیدن خودتان هم به همان اندازه مهم است. به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهات تان تنبیه کنید، مانند وقت هایی که دیگران را می بخشید، با خودتان هم با مهربانی رفتار کنید. برای انجام این کار می توانید:

  •     مسئولیت آنچه را اتفاق افتاده است بپذیرید؛
  •     بابت اشتباهات خود ابراز پشیمانی کنید؛
  •     برای جبران تلاش کنید.


شاید نتوانید گذشته را تغییر دهید، اما برداشتن گام هایی برای بهترشدن در آینده می تواند به شما کمک کند خودتان را ببخشید و به جای نگاه کردن به عقب، به جلو حرکت کنید.
3. بابت اشتباهات خود عذرخواهی کنید

علاوه بر بخشیدن خود، عذرخواهی از افرادی که رفتار شما بر آنها اثر گذاشته است نیز می تواند مفید باشد. اگر حسرت خوردن شما باعث ناراحتی و درد عاطفی در فردی دیگر شده است، از او عذرخواهی کنید. عذرخواهی صادقانه می تواند به طرف مقابل بفهماند از اتفاقی که افتاده است احساس پشیمانی و با او همدردی می کنید.
4. از فرصت ها استفاده کنید

یکی از راه های مقابله با احساس حسرت، استفاده از این تجربیات برای تقویت اقدامات آینده است. به جای نشخوار ذهنی درباره چیزهایی که تغییرکردنی نیستند، کار درستی را که باید انجام می دادید به چشم فرصتی برای یادگیری ببینید.احتمالا به این دلیل در گذشته قادر به انتخاب بهتری نبوده اید که دانش، تجربه یا آینده نگری لازم برای پیش بینی نتیجه را نداشته اید و بر اساس دانسته ها و ابزارتان در آن زمان تصمیم گرفته بودید.به خودتان یادآوری کنید که با تجربیات جدیدتان، اکنون دانش لازم را دارید تا دفعه بعد که با معضلی مشابه مواجه شدید، انتخاب بهتری کنید.
5. دوباره چارچوب بندی کنید

چارچوب بندی مجدد شناختی تکنیکی است که می تواند به شما کمک کند طرز فکرتان را درباره موقعیتی خاص تغییر بدهید. این رویکرد می تواند به شما کمک کند:

  •     دیدگاه خود را تغییر بدهید؛
  •     با خودتان مهربان تر باشید؛
  •     احساسات تان را تأیید کنید؛
  •     موقعیت ها را با دیدی مثبت تر ببینید؛
  •     بر برخی از تحریفات شناختی غلبه کنید که اغلب در تفکر منفی نقش دارند.

   


منبع: ساعد نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد