تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

تفکر مثبت

ارائه ی آموزش های رایگان روزانه در حوزه تفکر مثبت نگر و پیشرفت شخصی

با کسی که ناراحت‌مان کرده برخورد کنیم چگونه برخورد کنیم؟


ارتباطات اجتماعی حتی صمیمی ترین آن ها گاهی دستخوش سوء تفاهماتی می شود که از دست یک دیگر ناراحت می شویم. خانواده، خویشاوندان، دوستان، همکاران و حتی دوستان شبکه های اجتماعی دلگیر شویم. بدیهی است نمی توانیم آدم ها را عوض کنیم ولی می توانیم با برخورد مناسب و تجزیه و تحلیل آن رفتار یا گفته باعث شویم دلمان نشکند و رنجیده خاطر و ناراحت نشویم.

هنگام وقوع درگیری، احساساتی که در ما به وجود می آید، آثار متعددی در روح و روان مان باقی می گذارد. اغلب واقعه را بارها در ذهن خود تکرار می کنیم و با تمرکز بیش از اندازه روی رفتار خود، پس از مدتی این احساس به وجود می آید که شاید رفتار خودمان اشتباه بوده است. کم کم به این باور می رسیم که مقصر این اتفاق خودمان هستیم و احساس بدی نسبت به خود خواهیم داشت، اما می توان با روش هایی ساده، این احساسات منفی را تغییر داده، آرامش خود را حفظ کرد و برخورد بهتری با خود و طرف مقابل داشت.
شیوه ی صحیح برخورد با کسانی که از دست شان ناراحت هستید

با کسی که ناراحت تان کرده چه رفتاری می کنید؟ آیا جار و جنجال راه می اندازید و با تندخویی پاسخش را می دهید؟ متأسفانه این دقیقا همان رفتاری است که بسیاری از ما نسبت به فردی که ناراحت مان کرده در پیش می گیریم. یعنی هر وقت از دست کسی شدیدا دلخور می شویم، در اقدامی تلافی جویانه به خشونت کلامی روی می آوریم، غافل از اینکه با نیش و کنایه زدن فقط خودمان را ناراحت تر می کنیم. قطعا خشونت کلامی راه حل مناسبی برای برطرف کردن دلخوری ها نیست، اما اگر خشونت کلامی جایز نیست، پس چطور باید به کسی که ناراحتمان کرده پاسخ بدهیم؟ آیا باید بسوزیم و بسازیم و خودمان را قربانی ناعدالتی دیگران کنیم؟
۱. حال خوب و آرامش خود را حفظ کنید

آیا تا به حال دقت کرده اید زمانی که حالتان خوب است و آرامش کافی دارید، کسی نمی تواند موجب ناراحتی و خشم شما شود؟ حتی شاید آنقدر آرامش داشته باشید که برای انجام کاری ساعت ها با حوصله وقت صرف کنید، اما زمانی که حال و هوای بدی داشته باشید، صبر و تحمل کافی نداشته و هر چیزی می تواند خشم و ناراحتی شما را برانگیزد. بنابراین سعی کنید آرامش و رفتار خود را تحت کنترل داشته باشید و اجازه ندهید هر کسی به راحتی بتواند آرامش تان را به هم بریزد.
۲. اجازه ندهید کسی بتواند به شما آسیب بزند

باور این جمله سخت است، زیرا هیچ کس علاقه ای به آسیب دیدن ندارد. پس چرا باید اجازه دهد کسی به او صدمه بزند؟ اما این یک واقعیت است که ما خودمان اجازه می دهیم تحت آزار و اذیت دیگران قرار بگیریم. به عبارتی وقتی کسی می تواند ناراحت مان کند، یعنی ما سهواً اجازه داده ایم که او بتواند احساسات ما در دست گرفته و هر گونه که بخواهد بازی اش دهد.
۳. به خود احترام بگذارید

یکی دیگر از روش های کارآمد برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند احترام به خود است. باید در مقابل چنین افرادی باور داشته باشیم که شخصیت و منزلت ما بیش از آن است که بخواهیم مانند آن ها رفتار کنیم. پاسخ دادن به توهین ها و حرف های ناپسند این افراد می تواند از علائم کمبود اعتماد به نفس باشد. پس سعی کنید به خود احترام گذاشته و با چنین افرادی هم صحبت نشوید.
4. مهربان باشید

این جمله بدان معنا نیست که شما بی ارزش هستید و باید اجازه دهید دیگران هر رفتار ناشایستی در مقابل تان داشته باشند. بلکه تنها کاری که می کنید این است که اجازه دهید احساسات منفی زودتر از بین بروند و مهربانی و دلسوزی جای آن ها را بگیرند. همواره به یاد داشته باشید شما لیاقت بهترین بودن، داشتن آرامش و خوشحالی را دارید. مانند صدفی که رنج نگهداری از دانه شن آزاردهنده را تحمل می کند تا آن را تبدیل به مرواریدی ارزشمند کند.
5. مدیتیشن را فراموش نکنید

مدیتیشن یا مراقبه، می تواند آتش درون تان را خاموش کند و حال بد را تا حدود زیادی از بین ببرد. سعی کنید با تکرار جملاتی مانند «تو ارزشمند هستی»، «تو لیاقت آرامش را داری»، «هیچکس نباید بتواند آرامش تو را از بین ببرد»، «همه چیز خوب است» و … آرامش خود را بازگردانید.
6. علت ناراحتی تان را ریشه یابی کنید

فکر کنید ببینید آیا طرف مقابل به عمد ناراحت تان کرده یا اینکه قصد و نیتی در کار نبوده و فقط یک سوءِتفاهم ساده است؟ قبل از اینکه هیچ واکنشی نشان دهید، سعی کنید بفهمید چرا از رفتار طرف مقابل ناراحت شده اید. اگر از کوره در بروید، ممکن است در لحظه حرفی بزنید که بعدا موجب پشیمانی تان شود. پس به جای اینکه احساساتی شوید و حالت تدافعی به خودتان بگیرید، به فکر یک پاسخ حساب شده باشید. فقط در صورتی می توانید از بروز واکنش های آنی جلوگیری کنید و ارزیابی دقیقی از موقعیت داشته باشید که اندکی مکث کنید تا فرصت فکر کردن داشته باشید. به این ترتیب می توانید کنترل رفتارتان را به دست بگیرید و مانع بروز واکنش های تهاجمی شوید.
7. روی موضع خود پافشاری نکنید

اگر حتما می خواهید مخالفت تان را نسبت به رفتار و عقاید طرف مقابل ابراز کنید، یادتان باشد بعد از اینکه دیدگاه تان را عنوان کردید، به هیچ وجه روی موضع خود پافشاری نکنید. هرگز نباید در مخالفت با دیگران گارد بگیرید یا خشونت نشان دهید. به جای اینکه دیدگاه تان را تحمیل کنید، بگذارید طرف مقابل هم در دفاع از موضع خود حرف بزند. فقط با گفت و گوی دوطرفه است که می توانید به مصالحه برسید و همدیگر را ببخشید.
8. بپذیرید که گاهی وقت ها حق با هر دو طرف است

هر وقت اختلاف نظری پیش آمد که باعث ناراحتی تان شد، به این معنی نیست که حتما یک طرف ماجرا مقصر است و دارد اشتباه می کند. گاهی وقت ها اختلاف نظرات به شکلی است که درست و غلط معنی ندارد و در واقع، نظر هر دو طرف به حق و قابل تأمل است. پس سعی کنید از هر اختلاف نظری ناراحت نشوید و بپذیرید در بعضی موارد هیچ کس مقصر نیست.
9. خودتان را برای هر نوع برخوردی آماده کنید

خودتان را برای هر نوع برخوردی آماده کنید تا غافلگیر نشوید. شاید وقتی ناراحتی تان را مطرح کنید و بگویید دلخور هستید، طرف مقابل حالت تدافعی به خود بگیرد و اصلا حرف تان را قبول نکند. اما اگر با این پیش فرض جلو بروید که طرف مقابل حتما عذرخواهی خواهد کرد، آن وقت ممکن است توی ذوق تان بخورد. پس آمادگی هر نوع برخوردی را داشته باشید. حتی ممکن است طرف مقابل حرف تازه ای بزند که روی موضع تان تأثیر بگذارد و مجبور شوید دوباره افکارتان را جمع و جور کنید.
10. در انتخاب کلمات تان دقت کنید

قبل از اینکه با شخصی که ناراحت تان کرده دوباره روبه رو شوید، به صحبت هایی که می خواهید پیش بکشید، خوب فکر کنید و در انتخاب کلمات تان نهایتِ دقت را به خرج دهید. وقتی با یکدیگر روبه رو شدید، صادقانه و روراست حرف تان را بزنید. یادتان باشد به دلخوری هایی که ربطی به قضیه ی فعلی ندارند، هیچ اشاره ای نکنید و فقط به همان قضیه ای بپردازید که در حال حاضر باعث ناراحتی تان شده است. به جای اینکه حاشیه بروید یا خیلی کلی صحبت کنید، فقط روی موضوع اصلی متمرکز شوید. اگر از قبل به حرف هایی که می خواهید بزنید فکر کنید، می توانید مطمئن باشید که منظورتان را بی نقص منتقل خواهید کرد.

وقتی علت دلخوری تان را به شخصی که ناراحت تان کرده توضیح می دهید، تا حد امکان سعی کنید جملات تان را با کلمه ی «تو» شروع نکنید تا طرز بیان تان اتهام گونه به نظر نرسد و طرف مقابل حالت تدافعی به خود نگیرد. باید در انتخاب کلمات تان هوشمندانه عمل کنید تا طرف مقابل هم ترغیب شود طوری گفت وگو کند که در نهایت به نتیجه برسید. مثلا بگویید: «راستش بدجوری ازت دلخور شدم، اما چون دوستی مون خیلی برام ارزشمنده، می خوام روراست در موردش باهات حرف بزنم تا با هم حلش کنیم.» به این ترتیب می توانید کاری کنید که طرف مقابل مجاب شود بدون عصبانیت به صحبت های تان گوش کند.
11. به جای صحبتِ رو در رو نامه بنویسید

گاهی وقت ها بد نیست به شخصی که ناراحت تان کرده نامه بنویسید و افکار و احساسات تان را در قالب نامه بیان کنید. به این ترتیب می توانید هر فکر یا احساسی را که اذیت تان می کند کاملا به طرف مقابل انتقال دهید. در ضمن می توانید مطمئن باشید کسی حرف تان را قطع نمی کند. بهتر است وقتی نامه را نوشتید، چند روزی صبر کنید. بعد از چند روز که خواستید نامه را بفرستید، افکار و احساسات تان را دوباره ارزیابی کنید تا مطمئن شوید هیچ خشمی در کار نباشد.
12. آشتی جویانه برخورد کنید

اگر آشتی جویانه برخورد کنید، طرف مقابل هم ترغیب می شود خشم و کینه را کنار بگذارد. منظور از رفتار آشتی جویانه این نیست که مجبورید خطای طرف مقابل را توجیه کنید یا تمام حق را به شخصی بدهید که باعث ناراحتی تان شده است. رفتار آشتی جویانه یعنی اینکه درِ آشتی را باز بگذارید و به طرف مقابل فرصت بازگشت بدهید.
13. کینه به دل نگیرید و شاد زندگی کنید

اینکه چه پاسخی به رفتار ناراحت کننده ی طرف مقابل بدهید، کاملا دست خودتان است ؛ هم می توانید از کوره در بروید، هم می توانید حساب شده عمل کنید. اگر فهمیدید طرف مقابل قصد و نیتی نداشته، قضیه را بیهوده کِش ندهید و تمامش کنید. اگر هم طرف مقابل از روی عمد ناراحت تان کرده و حالا خودش طلب بخشش دارد، گذشت کنید و بیشتر از اینها خودتان را در حالت ناراحتی باقی نگذارید. اما اگر هنوز نتوانسته اید خطای عمدی طرف مقابل را ببخشید، به خودتان بگویید: «با اینکه خیلی ناراحتم کرده می بخشمش تا بتونم از این حالت ناراحتی دربیام.» به عبارت دیگر، سعی کنید ناراحتی را کنار بگذارید و تصمیم بگیرید خوشحال تر زندگی کنید. شاد زیستن یک انتخاب است که فقط به دست خودتان امکان پذیر می شود.
14. ذهن و قلب تان را به روی دنیا باز کنید

با همه رفتارها وگفته های آزار دهنده ای که این افراد دارند، باز هم انسانیت و محبت و عشق وجود دارد. ذهن و قلب تان را به روی دنیا باز کنید. رودخانه را همان طور که هست بپذیرید. انسان هایی را ببینید که در این رودخانه در حال رفت و آمد هستند. انسان های رنج کشیده ای که در برابر شما شاید در حال رفتن باشند و شاید در حال آمدن. شما احساس می کنید دارند غرق می شوند، دست تان را دراز می کنید تا آن ها را نجات دهید. ولی خود شخص هم باید بتواند دستش را به سوی شما دراز کند. گاهی واقعا نمی توانند چنین کاری کنند و با جریان رودخانه می روند.
15. شما چه تغییری می کنید

وقتی چنین رفتاری با شما می شود شما چه درسی از آن می گیرید؟ آیا خودتان کسی را ناراحت نکرده اید؟ آیا همه رفتارهای شما درست است؟ آیا چنین رفتاری به شما یاد می دهد خودتان این رفتار را با دیگران نداشته باشید؟

هر انسانی با حضورش در زندگی ما درس هایی به ما می دهد که می توانیم از آن ها یاد بگیریم چه گونه خودمان کامل تر باشیم.
16. تصویر سازی کنید

یک رودخانه در جریان را در ذهن خود تصور کنید. شما از حرکت این رودخانه که از بالا به پایین است ناراحت هستید و دل تان می خواهد جریان حرکت روخانه برعکس شود. آیا این کار امکان پذیر است؟ حالا فرض کنید این شخص در رودخانه افتاده است. اگر حرکت جریان رودخانه برای تان ناراحتی به همراه دارد، پس برعکس کردن آن فایده ای ندارد. بهتر است بگذارید آن فرد درست مثل جریان طبیعی رودخانه برود و ناراحتی از شما دور شود.



منبع: ساعد نیوز


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد